Bjørn gjør kirken klar

På julaften, når de fleste har nok med seg selv og sine nærmeste, stiller Bjørn tidlig i Holmlia kirke.

Bjørn Sølvsberg er frivillig kirketjener i Holmlia kirke. (Foto: privat)

Kirkerommet skal forberedes til julaften-gudstjeneste, og det skal gjøres klart til å ta imot opp mot 500 personer. Blomstene til alteret har Bjørn bestilt på forhånd og hentet på blomsterbutikken i god tid før den 24.

Bjørn Sølvsberg er frivillig kirketjener i Holmlia kirke i Oslo. I tillegg til alle kirketjeneroppgaver som skal gjøres inne i kirken har Bjørn også en stor oppgave utendørs. Langs hele veien fra parkeringsplassen opp mot kirken tenner han fakler. Det blir så stemningsfullt og vakkert, og særlig dersom snøen legger seg slik den gjør i år. Det tar noen timer å tenne alle faklene i god tid før gudstjenesten begynner.

Og når en flott julaften-gudstjeneste er over og alle skynder seg hjem til julemat, da begynner Bjørn å rydde kirken og gjøre den klar for 1. juledagsgudstjeneste. Og mens han gjør dette passer han på at klokkene ringer julen inn helt frem til kl. 18.

Så går Bjørn hjem og hygger seg med familien sin resten av julekvelden.

Silje Kivle Andreassen, sokneprest i Holmlia menighet

PS:
På julaften sender NRK direkte fra nettopp Holmlia kirke
Julaftensgudstjenesten har overskriften "Grenseløs jul" med barn, ungdom og musikere fra den flerkulturelle bydelen Holmlia i Oslo. Medvirkende er kapellan Bendik Vollebæk, diakon Ann-Kathrin Kasbo og kirkemusiker Hans Olav Baden.