Gratulerer til Bibelselskapet!

Det er en 200-årsjubilant utenom det vanlige som feires fire dager til ende. Bibelselskapet er høyst vital, til tross for alderen og fødselen tidlig på 1800-tallet.

Bibelen finnes i mange utgaver, men det gode budskap er det samme i alle. (Foto: bibel.no)

Bursdagsfesten inneholder både humorshow, konsert, bokbad, bibelmaraton, festgudstjeneste og mye mer, alt i en Bibelfestival som varer fra torsdag 24.-søndag 29. mai.

Bibelbehov
Selve fødselsdagen er 26. mai 1816 – i Vår Frelsers kirke i Oslo, det som i dag er Oslo domkirke. Bibelmangel var utgangspunktet for oppstarten, og over hele Europa ble det startet bibelselskaper fra 1804 og videre utover i hundreåret. I Norge foretok biskop Johan Nordahl Brun i Bjørgvin en bibeltelling i prestegjeld rundt Bergen. Den viste at det i snitt var 1000 mennesker som delte på 41 bibler – dette måtte man gjøre noe med, og Bibelselskapet var løsningen.

Kirkerådets direktør er klar på at kirken ikke hadde vært den samme uten det arbeidet Bibelselskapet har gjort.
- Kirken hadde aldri vært til uten Bibelen og bibelfortellingen. Den forteller en historie og gir et budskap som engasjerer og utfordrer mennesker til alle tider. Den er avgjørende for min tro. Det er der jeg finner sannheten, om meg selv og livet, og om fremtiden. Den gir meg håp. Det er der jeg finner Han som kaller seg veien, sannheten og livet. Jeg fikk i fjor lov til å være med bibelselskapet til Cuba og dele ut bibler til voksne og barn, mennesker som aldri hadde hatt en bibel, men som trodde på Jesus. Den store gleden de viste over å få sin første bibel, var overveldende. Da så jeg Bibelselskapets store oppgave og betydning også i dag. Der ute og her hjemme! Gratulerer med de to hundre år! Sier Jens-Petter Johnsen, direktør i Kirkerådet.

En månedslønn for ei bok
Fra oppstarten og fram til i dag har Bibelselskapet distribuert nærmere 6,9 millioner bibler i Norge – det er altså en stund siden tusen mennesker måtte dele på 41 bøker. Gjennom de 200 årene har selskapet levert fem oversettelser og revisjoner av Bibelen til nynorsk og bokmål. Det var stadig fornorsking av Bibelen, og først i 1904 ble Bibelen utgitt på riksmål, og i 1921 var landsmåls-utgaven på plass. Nordsamisk versjon kom faktisk før, i 1895. Og prisen har gjort Bibelen langt mer tilgjengelig for folk flest; i 1816 kostet det i dagens kroneverdi ca 26 000 kroner for en bibel, i dag kommer Bibelen i alle priskategorier, og er også gratis tilgjengelig på internett og i flere app’er.
Uavhengig av formidlingsmetode, pris og språk, Bibelen er i særklasse for preses.
- Bibelen er verdens viktigste bok. Et mangfold av skrifter nedfelt gjennom mer enn 1000 år formidler ennå mysteriet Gud som viser oss sitt ansikt i Jesus Kristus. I Bibelen møter jeg Gud som har et bankende hjerte for alt Han har skapt. Her blir evangeliet om Guds frigjørende nåde gitt til meg, og jeg blir utfordret til å være en neste. Det gir meg en himmel over livet, slik det er, det utfordrer meg til tjeneste og det gir meg håp i møte med fremtiden, sier preses Helga Haugland Byfuglien er Bibelen en bok

Boka som inneholder alt
Kirkerådets valgte leder har jobbet mye med Bibelen og formidling av både de røffe og brutale, og de vakre og vennlige historiene den inneholder. Hun ønsker også å gratulere Bibelselskapet med dagen.
- Bibelen inneholder de vakreste, vondeste, virkeligste, fineste, dypeste tekstene jeg vet. Bibelen rommer på mange måter hele mitt liv og hele min tro - hele spennet. Av og til har jeg følelsen av at intet menneskelig er Bibelen fremmed. Kanskje fordi intet menneskelig er fremmed for Gud. Jeg er så takknemlig for å ha en bibel jeg kan la troen vokse innover i og som gir ekko til livet. Og en stor takk til Bibelselskapet som med den nye oversettelsen har åpnet for stadig nye glimt av Gud, avslutter Kristin Gunleiksrud Raaum.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"