Herrens veier på NRK

3. januar startet den danske dramaserien Herrens veier på NRK1. Serien er en stor suksess i nabolandet i sør, og kan bli det samme her til lands - om livet til en prest i en kirke ikke langt fra oss.

Lars Mikkelsen spiller presten Johannes i Herrens veier. (Foto hentet fra nrk.no)

Hver onsdag kl 22.00 kan du nå følge med i livet til prest Johannes, spilt av den anerkjente Lars Mikkelsen. Manusforfatter er Adam Price, mannen bak den kritikerroste serien Borgen.

Gjennom de ti episodene løftes en rekke tema, som tro og tvil, sjelesorg, forestillingen om å brenne i helvete, alkoholbruk, samliv, farskomplekser, tilgivelse og omsorg for sin neste – for å nevne noe. Det er rett og slett livets store spørsmål som reises på tv-skjermen.

Serien fikk om lag 700 000 dansker til å benke seg foran tv-skjermen hver uke. Den er basert på grundig research og er spekket med detaljer om blant annet påske, jul, bryllup, begravelse, salmer og bibelhenvisninger. Så serien kan starte mange spennende diskusjoner både i og utenfor menigheten.