HKH Kronprinsesse Mette-Marit besøker Fredrikstad 15.februar i forbindelse med Håpets katedral

HKH Kronprinsesse Mette-Marit er beskytter av Håpets katedral og kommer til Isegran i Fredrikstad 15.februar i anledning oppstart av prosjektet. Håpets katedral er en nasjonal dugnad for å reise et åndelig symbolbygg av innsamlet plast fra havet, initiert av Borg biskop og bispedømmeråd.

Kronprinsessen vil ankomme Isegran i Fredrikstad torsdag 15.februar kl. 10.30, og besøket avsluttes innen kl 12.30. Det er på Isegran at byggingen av prammen som katedralen skal stå på, og katedralbyggingen skal foregå. Under oppholdet på Isegran vil Kronprinsessen besøke PLUS-skolens båtbyggerverksted, få en guidet tur på Isegran av fartøyverner Knut Sørensen og Bjørg Western, møte biskop Atle Sommerfeldt og prosjektleder Solveig Egeland, samtale med barn fra Smertulia barnehage og møte en rekke aktører i Håpets katedral til lunsj for å høre om tanker og ulike prosesser i det storslagne prosjektet.

Presse som ønsker å dekke besøket må være akkreditert, innen onsdag 14. februar kl. 1400. Akkreditering skjer ved registrering via følgende digitale skjema: https://response.questback.com/fylkesmannenistfold/isegran2018

Et av de første delprosjektene i Håpets katedral er å bygge en såkalt mølepram etter en gammel håndverkstradisjon. I Håpets katedral vil møtet mellom tradisjon og moderne kunst være et bærende element. I forrige århundre var det tradisjon for bygge slike. På Isegran var det sågar et eget prambyggeri. Prammen har spanter av røtter og dekke av plank, nesten som en båt. PLUS-skolens har Norges eneste båtbyggerlinje som ivaretar gamle båtbyggertradisjoner og holder til på Isegran der det nå har blitt et unikt miljø for marine håndverkstradisjoner.

Smertulia barnehage har Isegran som sitt nærområde. På stranda vil de fyre opp bål og invitere Kronprinsessen på kakao og en samtale om havet og håpet som tilhører oss alle. Lunsjen serveres i Magasinet og arrangeres av Borg bispedømmeråd i samarbeid med Fredrikstad kommune. Her får Kronprinsessen møte sentrale partnere i Håpets katedral og får en kort presentasjon av prosjektet og høre hvordan det er forankret i kultur og næringsliv.

Om Håpets katedral
Håpets katedral henvender seg til alle, på tvers av alder, nasjonalitet og religion. Havet er en felles ressurs og en rik kilde til liv som må bevares for de kommende generasjoner. Katedral forstås som en metafor over noe som er stort, mektig og favner vidt. Håpets katedral er havet og skaperverkets sin katedral – og et felles symbol for håp.

- Mange leter etter et konkret prosjekt hvor de kan bidra for å gjøre håpet om en bærekraftig fremtid levende, sier prosjektleder Solveig Egeland. - Håpets katedral vil mobilisere nasjonalt og internasjonalt, og være et kreativt og viktig symbol i kampen for å ta vare på naturen, havet og verdiene som ligger der. Alle kan delta i prosjektet på flere måter; strandrydding, selve byggingen, og ved innsamling av penger til katedralbygget.

Prosjektet er i startfasen og utvikles i løpende i samarbeid med et stort antall lokale, regionale, nasjonale, internasjonale offentlige, private og frivillige aktører.