Hønefoss nye kirke vigslet 10. desember

Søndag var det åpning og vigsling av Hønefoss nye kirke. Det skjedde på dagen 155 år etter at gamle Hønefoss kirke ble vigslet.

Hønefoss nye kirke vigslet 10. desember

Hønefoss kirke brant ned 26. januar 2010. Siden har menighetens aktiviteter foregått i kirkestuen.

- Den fine Kirkestuen vår har gitt rom for litt andre måter å være menighet på. Men selv etter snart 8 år med gudstjenesteliv i Kirkestuen er det mange i Hønefoss som fortsatt ikke vet hvor den er eller at det foregår noe der, sier prost Kristin Moen Saxegaard til Hønefoss kirkeblad.

- For Hønefoss menighet begynner nå en ny tid. Det er en glede og et privilegium å få begynne å ta i bruk den nye Hønefoss kirke. Kirken har nå mulighet til å favne videre, og fra byens torg blir befolkningen hver dag minnet om hva kirken står for. Et så praktfullt byggverk gjør noe med oss alle! sier prosten.

Etter åtte års stillhet
- Etter nesten åtte års stillhet, skal vi endelig få høre klokkene fra Hønefoss kirke ringe igjen! Klokkene som inviterer oss til å løfte blikket og reflektere over livets store spørsmål; til å søke og finne, sier menighetsrådsleder Lene Hallsteinsen til Hønefoss kirkeblad. Hun retter stor takk til alle som har gjort det mulig å gjenreise Hønefoss kirke etter den fatale brannen i 2010.

- Sammen kan vi nå høste fruktene av flere års hardt arbeid! sier hun.

Hønefoss kirke (Foto: Roar Olsen)

"Himmeltrærne"
Hønefoss nye kirke er blitt kalt «Himmeltrærne» av Link arkitektkontor som har utformet kirken. Link skriver at søylene og takkonstruksjonen i kirkebygget kan leses som en allé.

Kirkebygget som står som et signalbygg midt i Hønefoss sentrum, har hentet inspirasjon og symbolikk fra skogbruksbyen Hønefoss, med tresøyler og dragere som danner et stort flettverk i himlingen – som grener som stekker seg mot himmelen. Kirkerommet er åpent med store vindusflater som slipper inn mye lys.

Hele fondveggen er tatt i bruk som utsmykning. Materialet glass og tre. De liturgiske møblene, alter, døpefont og prekestol, er hugget i hvit marmor av billedhugger Julia Vance.

Ut over ukene frem til 14. januar vil det bli et variert program i Hønefoss kirke, med små og store konserter, juleverksted, foredrag og gudstjenester.

• Vigslingsgudstjenesten i Hønefoss nye kirke 10. desember kl 11.00 ble overført på nettet av TV-Ringerike AS. Du kan se sendingen her: http://tvringerike.no/

Kontaktpersoner:
Kirkeverge Kjetil Gjærde tlf. 41 64 92 92