Hvor mange glass tåler barnet ditt?

I førjulstiden og i julen går alkoholkonsumet i været. Dette kan gå utover mange barn.

Kampanjen ”Hvor mange glass tåler barnet ditt?” oppfordrer voksne til å tenke over hvordan man forholder seg til alkohol i samvær med barn og unge.

Julekampanjen ”Hvor mange glass tåler barnet ditt?" oppfordrer foreldre og voksne som feirer jul med barn rundt, seg til å ha en alkoholfri julaften. Alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL som står bak kampanjen, vil øke forståelsen for det ubehaget barn kan oppleve når voksne drikker.

Kari Randen

Bak kampanjen står alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL og Den norske kirke i tillegg til 15 andre organisasjoner.

Barn som gruer seg til jul
- For mange av oss er julen den koseligste tiden av året. Dessverre er det slik at mange barn gruer seg til denne høytiden. De engster seg fordi de vet at jul betyr at foreldrene deres kommer til å drikke altfor mye alkohol. God julestemning betyr ikke alltid det samme for barn som for voksne, sier daglig leder i AV-OG-TIL, Kari Randen (bilde).

I førjulstiden vil derfor kampanjen ”Hvor mange glass tåler barnet ditt?” oppfordre voksne til å tenke over hvordan man forholder seg til alkohol i samvær med barn og unge.

Engasjerer menighetene
I slutten av november sendte AV-OG-TIL brev og brosjyrer til menighetskontorene i Den norske kirke.

- Å distribuere materiell i landets menigheter i adventstiden er en unik mulighet til å sette søkelys på dette viktige temaet. Vi setter svært stor pris på det gode samarbeidet med kirken, sirer Kari Randen.