Ingrid Vad Nilsen takket av som direktør

«Stødig som en påle» og «imponerende utholdenhet» er ord som ble brukt om Ingrid Vad Nilsen på avskjedsmarkeringen på Kirkens hus tirsdag. Nå er seks år som direktør for Kirkerådet forbi.

Ingrid Vad Nilsen ble takket av etter seks år som direktør i Kirkerådet, blant annet at Kirkerådets leder Harald Hegstad.

– Min entydige konklusjon er at vi fikk ansatt den rette personen til rette tid.

Det sa kirkerådsleder Harald Hegstad i sin takk til Ingrid Vad Nilsen. Tirsdag ble hun takket av etter seks år som direktør i Kirkerådet. Før dette har hun blant annet vært kateket i Sør-Varanger, generalsekretær i Norges Kristne råd, prost og ekspedisjonssjef i departementet.

– Med din brede kirkelige bakgrunn og erfaring, og med din tid på statens side av bordet i stat-kirke-forholdet, har du vært rette personen til å lede de krevende prosessene som fulgte i kjølvannet av etableringen av Den norske kirke som en selvstendig organisasjon og rettssubjekt – skilt fra staten.

Siden Vad Nilsen startet i 2018 har det skjedd mange prosesser internt i Den norske kirke, blant annet flere prosesser knyttet til skillet mellom kirke og stat og intern kirkelig organisering. I tillegg kom årene med pandemi.

Mange ønsket å takke

Tirsdag 18. juni ble Vad Nilsen takket av i Kirkens hus. Det var hilsener fra blant annet preses i Bispemøtet, Hovedorganisasjonen KA, Norges kirkevergelag, Barne- og familiedepartementet, Opplysningsvesenets fond, Nettverk for fellesrådsledere, stiftsdirektørene og assisterende direktør i Kirkerådet.

Flere understreket Vad Nilsens tydelige og kloke lederskap i kirken de siste årene.

Blant annet uttalte kirkerådsleder Hegstad: – Du har en enorm oversikt, og en enorm detaljkunnskap. Gjennom dine seks år ved roret har du utviklet Kirkerådet og Den norske kirke til å bli en enda bedre rigget organisasjon.

– Du har gått løs på oppgavene med en imponerende utholdenhet og innsatsvilje.

Ny direktør overtar i august

Direktøren har personalansvar for Kirkerådets sekretariat og arbeidsgiveransvar for rettssubjektet Den norske kirke. Kirkerådet ble opprettet i 1970, og Vad Nilsen er den syvende direktøren i rekken. Hun overtok jobben etter Jens-Petter Johnsen i 2018. Hun blir nå pensjonist.

Kirkerådet tilsatte ny direktør i mai i år. Det er Ole Edvard Wold-Reitan som tar over stafettpinnen etter Vad Nilsen.

Wold-Reitan kommer fra stillingen som stiftsdirektør i Oslo bispedømme. – Svært meningsfullt å jobbe i kirken, sier den nye direktøren.

Les mer om den nye direktøren her.

Mange hadde møtt opp for å markere at Ingrid Vad Nilsen avslutter sitt åremål i Kirkerådet og nå blir pensjonist. (Foto: Den norske kirke).