Internasjonalt kirketoppmøte i Trondheim

22. juni var Nidarosdomen fylt av kristne toppledere fra hele verden. De var samlet i Trondheim for å meisle ut veien videre for verdens største sammenslutning av kristne kirker, Kirkenes verdensråd (KV).

Deltakerne på møtet i KVs sentralkomite i Trondheim 22.-28. juni 2016. (Foto: http://www.oikoumene.org)

Når KVs sentralkomite og inviterte partnere og gjester fra alle kontinenter samles i pilegrimsbyen, står aktuelle tema som religion og vold, barns rettigheter og situasjonen i Midtøsten øverst på dagsordenen.

Finn bilder fra møtet her.

Uttalelser/vedtak fra sentralkomitemøtet i Kirkenes verdensråd (oppdateres)

Hør intervju med generalsekretær Olav Fykse Tveit i Her og nå, NRK radio 24. juni

Artikler fra Kirkenes verdensråds pressetjeneste:

Religion på dagsordenen
I en globalisert virkelighet hvor steile fronter får mye oppmerksomhet i media, opplever Kirkenes verdensråd økt interesse for kirkenes måte å arbeide på. Politikere, FN-organisasjoner, World Economic Forum og andre aktører innen utvikling og miljø ønsker nå nærmere samarbeid med kirker.

- KV opplever nå stor forståelse for at utfordringene må løses sammen med dem som er til stede lokalt overalt i verden. Religionsdialog og arbeid for fred og rettferdighet må følges av konkret arbeid på lokalt plan. KVs kompetanse og grasroterfaringer fra de 345 medlemskirkene, etterspørres derfor i økende grad i internasjonalt samarbeid, sier Berit Hagen Agøy, generalsekretær i Mellomkirkelig råd.

KVs sentralkomite som består av 150 medlemmer, møtes annethvert år for å diskutere overordende kirkepolitiske saker og prioriteringer i KVs arbeid. På møtet i Trondheim drøftet KV sitt engasjement i land som Nord-Korea, Nigeria, Burundi, Colombia, Israel/Palestina, Syria, og Ukraina. Komiteen drøftet hvordan kirker i samarbeid med UNICEF kan synliggjøre og styrke barns rettigheter og vern mot diskriminering, vold og overgrep, innad kirkene og i lokalsamfunn.

- Kirkene kan ha en viktig rolle i å bygge broer i nasjonale konflikter. I dagens Syria er den ortodokse kirken en av de viktigste aktørene for å skaffe sivilbefolkningen humanitær hjelp, poengterer Hagen Agøy.

Pilgrimsferd for fred og rettferdighet
På KVs siste generalforsamling i Sør-Korea i 2013 vedtok man visjonen som skal gjennomsyre alt KVs arbeid, «Pilgrimage of Justice and Peace».

- Ved å knytte an til og fornye pilegrimstradisjoner understrekes sammenhengen mellom tro, spiritualitet, fellesskap og konkret arbeid for vår neste. Gjennom denne tilnærmingen prøver KV å binde sammen ulike tråder i bevegelsens historie, den som handler om misjon, teologi og arbeid for kirkens enhet og den som handler om sosialt og politisk arbeid, forteller Hagen Agøy.

Felles klimaengasjement fram mot klima-toppmøtet i fjor er et eksempel på dette. 1,8 millioner underskrifter fra «klimapilegrimer» ble overlevert i desember i Paris.

Om Kirkenes verdensråd
KV ble etablert i 1948 som et «fellesskap av kirker» for å synliggjøre kristen enhet, slik at man gjennom et felles kristent vitnesbyrd og tjeneste kan bidra til fred og forsoning i verden. Den norske kirke har vært medlem siden starten, og Norges kristne råd og Kirkens Nødhjelp er også knyttet til KV. Norske metodister og anglikanere er medlemmer som del av internasjonale kirkesamfunn. Den norske presten og teologen Olav Fykse Tveit har vært KVs generalsekretær siden 2010, som den sjuende i rekken og den første fra Norden.

KV er det bredeste og viktigste kirkefellesskap på globalt nivå i dag. 348 medlemskirker i 110 land, representerer en halv milliard medlemmer, hovedsakelig fra de protestantiske, anglikanske og ortodokse kirker. Den romersk-katolske kirke er ikke medlem, men deltar i noen kommisjoner og Pave Frans har åpnet for mer aktivt samarbeid. KV samarbeider også med en lang rekke organisasjoner innenfor misjon, diakoni og utdanning, og i de siste årene også mer med den evangelikale del av kristenheten. Det er også tett kontakt med andre verdensreligioner.

Med dette bildet på Kirkenes verdensråds Facebook-side, tok Sentralkomiteen farvel med Trondheim.