Kirkeakademi-pris til Refugees Welcome Norway

Refugees Welcome Norway ble i dag tildelt Kirkeakademienes Brobyggerpris 2017, under Olavsfestdagene i Trondheim.

Prisutdeler og prisvinnere foran Vestfronten på Nidarosdomen. (Foto: Frøydis Indgjerdingen/Norske kirkeakademier)

Refugees Welcome Norway mottar Brobyggerprisen 2017 med bakgrunn i den store innsatsen de har lagt ned med praktisk og solidarisk engasjement for flyktninger. På denne måten har de bidratt til å gjøre Norge litt mer åpent og romslig, og de har bidratt til at mennesker på flukt i større grad blir møtt, tatt imot og ønsket velkommen, skriver Norske kirkeakademier på sin hjemmeside.

Grasrotengasjement ble stort
Refugees Welcome Norway startet med rent praktisk og solidarisk arbeid for flyktninger som skulle registrere seg når de kom til Norge, et land som ikke var rigget for de store og tildels svært sårbare gruppene som kom. Da etablerte noen engasjerte venner i Oslo seg, og laget mat og inviterte flyktningene hjem, og hjalp dem i deres første møte med Norge. Videre har det blitt dannet mange lokale grupper av Refugees Welcome Norway, som bistår flyktninger over store deler av landet.

Prisen, som består av et kunstverk og et diplom, ble delt ut av styreleder for Norske kirkeakademier, Kjell Yngve Riise. Fra Refugees Welcome Norway mottok styremedlemmer Eirin Holm Rise, Ziad Taha og Maren-Anne Haslie prisen.

Vi gir aldri opp
- Vi føler oss utrolig beæret over denne utmerkelsen. Jobben vi har gjort og som fortsatt gjøres, gjøres ikke for å få anerkjennelse, men det varmer å bli sett for det vi gjør. Vi er blitt en etablert organisasjon, med utgangspunkt i medmennesker som stilte opp til alle døgnets tider for å møte mennesker på flukt med varme og menneskelighet. Vi har vært slitne, sultne, glade, frustrerte og maktesløse, men det har aldri vært et alternativ å stoppe dette arbeidet, takket prisvinnerne i Trondheim i dag.

(Prisen må ikke forveksles med 14. augustkomiteens Brobyggerpris, som i år ble tildelt biskop Ole Christian Kvarme. Denne Brobyggerprisen deles ut av det norsk-pakistanske miljøet, og 14. august er Pakistans nasjonaldag. Overrekkelsen skjer i Oslo 10. august)