Kirken ber Høyre om Syria-milliard

Sammen med ni norske organisasjoner ber Mellomkirkelig råd for Den norske kirke om at Høyre støtter kravet om styrking av nødhjelpsinnsatsen i og rundt Syria.

Foto: NTB Scanpix/Alessandro Di Meo

- Lidelsen for de syriske flyktningene er så grusom at den norske regjeringen nå må bevilge én ekstra milliard for å hjelpe dem i sine nærområder, sier Erling Pettersen, leder for Mellomkirkelig råd for Den norske kirke og biskop i Stavanger.

Han presiserer at disse pengene må komme i tillegg til den humanitære støtten som Utenriksdepartementet har satt av i år.

Selv om bistanden til syriske flyktninger har økt, har antallet flyktninger økt mer og bistanden per hode har gått kraftig ned. Syrias naboland har ikke kapasitet til å hjelpe alle, og får ikke den bistand og avlastning fra det internasjonale samfunn som trengs for å kunne håndtere krisen. Det er derfor blitt vanskeligere å flykte over grensen, og flyktninger opplever nå å bli sendt tilbake til krigssoner, mens mange andre setter ut på den livsfarlige ferden over Middelhavet

Krisen i Middelhavet

Middelhavet har blitt en grav for tusenvis av barn, kvinner og menn som desperat forsøkte å finne trygghet og situasjonen i Syria er en sterk medvirkende årsak til den historisk store flyktningstrømmen.

Signalene fra Høyres landsmøte som startet i dag fredag er avgjørende for hvilket ansvar Norge tar i vår tids største humanitære katastrofe.

- Vi har tidligere bedt regjeringen om at Norge må tredoble den humanitære støtten til nærområdene og vi håper at Høyres landsmøte vil stille seg bak dette kravet fra Norsk Folkehjelp, Redd Barna, Røde Kors, Flyktninghjelpen, Care, Amnesty, Noas, Atlasalliansen, Mellomkirkelig råd for Den norske kirke og Kirkens Nødhjelp.

- Nå trengs det først og fremst umiddelbar hjelp til ofrene for katastrofen i Syria, og det må komme i form av penger, sier generalsekretær i Kirkens Nødhjelp, Anne-Marie Helland.