Kirken reddet Richard

Med kriminelt rulleblad, en rekke rushistorier, ingen inntekt og en gjeld på 2,5 millioner kroner, var livet på et bunnivå for Richard Karlsen. Helt til han møtte kirkens diakonale ressursgruppe i Enebakk.

Her er Richard omkranset av kirketeamet; kirkeverge Grethe Dihle, sokneprest Jostein Tegnér og frivillig Bjørg Westerheim. (Foto: Åshild Moen Arnesen / Den norske kirke))

Richard Karlsen var kommet i et uføre han ikke visste veien ut av, da gjeldsordningen han hadde vært en del av, opphørte.

Helt tilfeldig støtte han på Bjørg Westerheim på Joker. Han kjente til henne fra da hun jobbet hos lensmannen og hadde namsmannsfunksjon. Richard legger ikke skjul på at han hadde god kjennskap til de ansatte hos politiet etter år på skråplanet.

Kompetansen pensjoneres ikke

Nå er Bjørg pensjonist, og frivillig leder av Enebakks diakonale ressursgruppe. I ressursgruppa finnes imponerende bred kompetanse, her er pensjonerte med bakgrunn som sosiallærer, avdelingsleder ved rådmannens kontor, lensmann, ligningssjef og barnevernspedagog. Gruppa tilbyr hjelp til enkeltpersoner som har store og sammensatte problemstillinger. Denne ressursgruppa kan rettigheter, og nettopp gjennom denne hjelpen, fikk Richard livet på rett kjøl.

Gjeld, jobb og retning

Tilbake til møtet på butikken. Richard var modig og desperat, og involverte Bjørg i sine problemer, kunne hun hjelpe han? Bjørg, med sin kjennskap til reglene, fikk ordnet slik at Richard kom tilbake i gjeldsordning, etter omfattende runder i rettsapparatet. Men det var et krav om at han måtte i arbeid. Da kunne kirken også stille opp som arbeidsgiver. Richard, som er en praktisk kar, fikk tilbud om å bli kirkegårdsarbeider, i en liten stilling til å begynne med.

– Jeg kan godt jobbe i kjerka, jeg, var svaret fra Richard. Som innrømmer at det var en stor overgang å komme seg opp fra sofaen og ut i fysisk arbeid. Men fra i sommer av er han nå ikke lenger på tiltak, men i full ordinær stilling som kirkegårdsarbeider i Enebakk.

Livet har altså fått en dramatisk endring gjennom møte med ressursgruppa.

– Hjelpen fra Bjørg og de andre i ressursgruppa, og sånn som jeg er blitt mottatt i kirka, har betydd alt. Da jeg møtte Bjørg på Joker, føltes det som om løpet var kjørt. Jeg tror for eksempel veien tilbake til kriminaliteten ville vært kort. Nå er livet mitt på beina igjen, sier Richard, som er ikledd arbeidsklær og en svart genser med trykket: «Kirken i Enebakk».

Dette er en forkortet sak med utgangspunkt i reportasje på kirken.no/borg, først publisert i 2021.