Kirkene i spissen for verdenskonferanse om rasisme og fremmedfrykt

Kirkenes Verdensråd, i samarbeid med Den katolske kirke, har nettopp arrangert en Verdenskonferanse om fremmedfrykt, rasisme og populistisk nasjonalisme i konteksten av global migrasjon. Les uttalelsen fra konferansen her.

Generalsekretær i Kirkenes Verdensråd (KV), Olav Fykse Tveit. Foto: Janina Finkemeyer/WCC

Delegater fra kirker og ulike fagmiljø verden over var samlet til diskusjon og kompetanseheving om disse spørsmålene.

Generalsekretær i Kirkenes Verdensråd (KV), Olav Fykse Tveit, holdt åpningsinnlegg på konferansen.

«Det er menneskelig å føle frykt. Det er en naturlig reaksjon for å beskytte oss selv og de vi elsker. Men frykt kan også utnyttes til å splitte og polarisere og skape mer frykt. Når politikere bruker fremmedfrykt for å skape seg en plattform, så øver de en form for vold mot flyktninger som trenger helt andre løsninger fra fellesskapet», sier generalsekretæren i Kirkenes Verdensråd til Vårt Land i dag, torsdag 20. september.

Målet med konferansen var blant annet å skape dypere forståelse hvorfor og hvordan fremmedfrykt og rasisme vokser fram, også internt i kirkene, og hvordan dette bidrar til å marginalisere og kriminalisere flyktninger og migranter.

I uttalelsen fra konferansen, ble det lagt vekt på at migrasjon er en naturlig del av menneskers liv.

Les uttalelsen fra konferansen her.

– Jeg er imponert over at deltagerne fra kirker over hele verden har klart å enes om en uttalelse som er så praktisk i sin tilnærming, sier seniorrådgiver i Kirkerådet, Sigrid Flaata (bildet). Hun var selv med på konferansen i Roma.

– Uttalelsen vil fungere godt som en visjonær, teologisk og praktisk plattform for kirkenes arbeid med fremmedfrykt, rasisme og nasjonal populisme, også i Norge. Det har vært en sterk opplevelse å delta og kjenne på det felles sterke engasjementet for dette arbeidet, sier Flaata.