Teser for kultur i kirken

39 kulturteser ble i begynnelsen av mars festet på Oslo domkirkes hoveddør i beste geriljaånd (riktignok festet kun med tape, ikke stifter). Nå blåses det nytt liv i hva kulturen kan bety for kirken - og motsatt.

Her blir tesene slått opp på Oslos domkirkes inngangsdør, Kari Falk leder an gaffingen, Erik Hillestad hjelper til. (Foto: Kirkerådet)

Det er KULT - senter for kunst, kultur og kirke, som nå presenterer to års samtale om kultur i kirken. Et "samtalekløster" bestående av ni personer fra kirke- og kulturliv har altså hatt god tid og lange samtaler der de ser på ulike sider ved kultur- og kunstuttrykk i kirkelig sammenheng. Og ingen endelige svar har kommet fram på spørsmålene, det har derimot 39 teser.

Tesene er samlet under overskriftene Kirken i møte med kunsten som ambivalens, i møte med kunsten som erkjennelse, og i møte med kunstens frihet. Videre utfordres kunsten under følgende overskrifter: Kunsten i møte med det hellige i kirken, i møte med det menneskelige i kirken og i møte med troens uttrykksformer i kirken.

Kunst er puls
Kirkerådets leder, Kristin Gunleiksrud Raaum, mener kunst er grunnleggende viktig for kirken.
- Kunst er – og har nesten alltid vært – ett av kirkens pulsslag. Den utgjør en bærebjelke i folkekirken. Forskjellige kunstuttrykk har preget gudstjenestefeiringen, kirkebyggene og kirkerommene til alle tider. Og i lange perioder av historien var det meste av kunsten som ble laget kirkekunst. Kunsten kan gi et møte med det hellige. Kunsten skaper nye rom for troen. Kunsten er folkets identitetsmarkør og følelsesuttrykk. Dersom kirken skal være en folkekirke må den veves inn i folks liv og både forstå og speile den tiden vi lever i. Det er umulig å gjøre uten en tett dialog med kunstlivet og uten å involvere kunstnerne til samarbeid om å gi evangeliet et relevant uttrykk. Fordi kirken må være en folkekirke, må den delta i folkets kamper, undring og uro. For å kunne gjøre det, må vi innlemme kunstens evne til å stille de dype spørsmålene og de riktige diagnosene. Det er slik den kan legge til rette for at vår egen tid og kontekst kan speiles i evangeliet.

Sannhets-favoritt
Hun mener vi trenger disse tesene.
- Tesene peker på viktige sider ved forholdet mellom kunst og kirke, og setter i gang nye refleksjoner. Tesene har en åpen tilnærming som skaper nye og fordypende tanker.

Tesene er trykket opp i et pent lite hefte, som sendes ut til alle Kirkemøtets medlemmer. Men dette er også nyttig ressurser i menigheters arbeid.
- Menigheter kan bruke dem som samtaletema i råd, stab eller grupper for å snakke om hvordan vi forholder oss til kunsten hos oss.

Og Kirkerådslederen har allerede funnet sin favorittese, nr 15: Kunsten søker sannhet. Kirken søker sannhet.

Tesedisputas
Torsdag 8. mars kl 09-12 vil det bli "Tesedisputas" på IKO-huset i Colletts gate i Oslo.

Her deltar Kløstermedlemmene Margunn Sandal, prest og forsker, og Tom Remlov, riksteatersjef, disse to vil innlede og la seg utfordre av oppnevnte opponenter fra kunst- og kirkeliv. Opponenter: Professor Notto Thelle, ledende domkirkeprest Elisabeth Thorsen, musiker og komponist Håkon Berge og performancekunstner Kate Pendry.

Øvrige medlemmer av samtalekløsteret vil delta i disputasen: Svein Aage Christoffersen, Kari Falk, Petter Myhr, Helga Samset, Einar Solbu, Kristin Vold. Det blir god anledning til aktiv deltakelse fra auditoriet.

Gratis inngang, ingen påmelding.