– Et godt arbeid i en kirke kan bety en stor forskjell for barn

For Marco Elsafadi ble en kristen kirke i Berlin et viktig fristed da han som liten muslimsk gutt kom som flyktning til byen.

Marco Elsafadi. Foto: Mette Randem/marco.no

I dag er Marco veletablert i Norge. Han er kjent som en av tidenes beste norske basketspillere. Da han vant NRK-konkurransen«Mesternes mester» var det mange utenfor basketmiljøet som fikk øynene opp for den sympatiske araberen. Med sine egne erfaringer fra kirken i Berlin som bakteppe, snakker han varmt om verdien av kristent barnearbeid.

– Jeg er overbevist om at et godt arbeid i en kirke kan bety en stor forskjell for barn. Lederne i et slikt arbeid kan være speilbilder for gode verdier og holdninger. Kanskje er det noen barn som ikke opplever slike verdier i andre sammenhenger. For dem kan kontakten med kirken bety at de senere kan hente fram de positive speilbildene de husker fra kirken.

– Vil muslimske foreldre i Norge i dag sende sine barn til aktiviteter i en kristen kirke?

– Det tror jeg absolutt. Mine muslimske foreldre så verdien av at jeg gikk i en kristen kirke. Jeg oppfordrer flere til å tenke som dem.

Takker foreldrene
– På 1980-tallet var Berlin et vanskelig sted å vokse opp. Nynazismen blomstret opp, ulike innvandrergrupper organiserte seg for å ta kampen opp, det var mye vold og frykt, forteller Marco. Tidligere i høst fortalte han deltagerne på Trosopplæringskonferansen, Norges største kirkelige fagkonferanse, om sine erfaringer - blant annet med en menighet i Berlin.

Midt i de vanskelige leveforholdene i Berlin kunne Marco og andre unge fra den arabisk/kurdiske ghettoen valgt konfrontasjonslinjen mot de nazistiske gruppene. Men i stedet for å søke mot det som han i dag kaller for «dårlige rollemodeller», fant han et fristed i en kristen kirke i byen.

– Mine muslimske foreldre var opptatt av at jeg skulle få med meg positive verdier og holdninger. Derfor hadde de ingenting imot at jeg gikk i kirken. Det var tilbud for barn gjennom hele året. Og om sommeren reiste vi på leir med kirken. Takket være mine foreldre fikk jeg muligheten til å få positive opplevelser i en kirke, forteller Marco. 38-åringen forteller videre at det etter hvert ble nære vennskapsbånd mellom hans foreldre og de som jobbet med barnearbeidet i kirken. Da familien skulle flytte fra Berlin, var det en av de ansatte i kirken som kjørte flyttelasset.

Kunnskap
Marco Elsafadi gremmes når han ser de mange konfrontasjonene som oppstår mellom muslimer og kristne i blant annet Norge. Han etterlyser gjensidig respekt.

– Alt for ofte opplever vi harde fronter og uvennlighet. Etter min mening bygger mye av dette på manglende kunnskap. Hvis muslimer skaffer seg kunnskap om kristendommen og kristne om islam, vet jeg at mye av konflikten ville forsvunnet. Som muslim er jeg opptatt av å fortelle til muslimske foreldre at de ikke må være engstelige for at deres egne barn skal lære om kristendom og kristen tro, sier Marco. Han snakker blant annet varmt om at også barn fra muslimske familier må ta del i gudstjenester og andre markeringer av den kristen julefeiringen.

– Islam, kristendommen og jødedommen kommer historisk fra samme rot. I islam snakker vi om at disse religionene er «bøkenes tro». Som en god muslim må man kjenne til og respektere de andre religionene, sier han.

Moské-besøk
Samtidig som Marco Elsafadi tar til orde for muslimske kirkebesøk, vil han gjerne åpne moskédørene for andre enn muslimer.

– Jeg tror flere nordmenn vil ha utbytte av besøk i en moské. Der vil man møte mennesker og se hva den muslimske trosutøvelsen går ut på. Også norske barn vil ha glede av et moskébesøk, sier Marco, som trekker fram fredagsbønnen som det mest aktuelle tidspunkt for å besøke en moské.

– Da vil man treffe flest muslimer. Når mennesker med ulik tro og bakgrunn møtes ansikt til ansikt, forsvinner mye av frykten, sier han.