Misjonskonferanse i Arusha

I Arusha i Tanzania deltar 900 utsendinger fra hele verden på Kirkenes verdensråds misjonskonferanse 8.-13. mars. Omtrent en gang hvert tiår inviteres det til en slik konferanse der temaet er disippelskap og etterfølgelse.

Ved åpningen av misjonskonferansen i Arusha skapte deltakere fra kirker i Tanzania et levende kors på scenen. (Foto: Albin Hillert/Kirkenes verdensråd)

Tema for samlingen er «Moving in the Spirit: Called to Transforming Descipleship», - og vil deltakerne finne nye svar på hva det egentlig vil si å følge Jesus i dag?

Fra Norge deltar blant andre Harald Hauge. Han er nestleder i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke og har store forventninger til samlingen i Arusha.

- Jeg ser fram til å møte engasjerte mennesker fra hele verden og til å delta i samtaler om et tema som er helt avgjørende viktig for kirken, sier soknepresten i Røros.

Selv om det stadig pågår diskusjoner om misjon er viktig og riktig, både her i Norge og ellers i Europa og verden, er ikke Hauge i tvil om svaret.

- Kirken er Jesu kropp. Jesus var og er sendt til verden, og Jesus ønsker stadig å bli kjent med og være tilstede for nye mennesker på nye steder. Kirken kan ikke annet enn å være misjonal: En kirke uten misjon er som hus uten vinduer.

Deler av den norske delegasjonen i Tanzania
Deler av den norske delegasjonen i Tanzania, fra venstre Knut Hallen, Beate Fagerli, Marianne Brekken, Berit Hagen Agøy, Harald Hauge, Knud Jørgensen, Roar Fotland, Olav Fykse Tveit (generalsekretær i Kirkenes verdensråd) og Bård Mæland. (Foto: Privat)

På misjonskonferansen deltar både medlemskirker i Kirkenes verdensråd, andre evangelikale kirker og katolikker. Målet er å ta med seg inspirasjon tilbake til menighetslivet. til ansatte og menigheter i Norge.

- Konferansens hovedtema er «Transforming Discipleship». Jeg har blitt spurt om å presentere mine inntrykk fra konferansen blant annet gjennom en artikkel om disippelskap i folkekirken. Det gleder jeg meg til! sier sokneprest Harald Hauge.