Noen som hører på deg

– Vi vil være medvandrere som går sammen med deg et lite stykke på livsveien og hører på det du har å si, sier nettprest Pernille Astrup.

Pernille Astrup er kontaktperson for nettprest-tjenesten på nettkirken.no (Foto: Marte Kvam Eide / Magasinet HJEM)

Hun er kontaktperson for nettprest-tjenesten på nettkirken.no. I Nettkirken finner du prester som du kan snakke med om livet, troen, tvilen - om både stort og smått. Målet er ikke å gi deg fasitsvarene, men å være en samtalepartner.

•    Les reportasjen "Å vekke et håp" i Sjømannskirkens magasin HJEM nr. 4-2017

– For mange fyller dette et tomrom, - de er ikke klare for samtalen ansikt til ansikt enda. Da er Nettkirken helt fantastisk! Kontakt mellom mennesker vekker nesten alltid håp, sier Pernille Astrup (43).

Sjømannskirken - norsk kirke i utlandet opprettet Nettkirken i 1999. Siden 2009 har Nettkirken hatt tilbud om samtale over chat og e-post. I 2016 gjennomførte nettprestene 2571 samtaler fordelt på e-post og chat. I dag er Nettkirken et samarbeid mellom Sjømannskirken og Den norske kirke og har 15 aktive nettprester fra inn- og utland.

Ingrid Wågen Nyhus har vært nettprest i snart tre år.

– Jeg synes det er viktig at kirken har denne typen lavterskelarbeid. Det er dypt meningsfullt å være prest på den måten, sier Ingrid Wågen Nyhus (30) som har vært nettprest i snart tre år.  Hun jobber til vanlig i St. Jakob kirke i Bergen.

– Å formulere noe skriftlig tror jeg er mye enklere enn å gjøre det muntlig. Det at vi ikke sitter ansikt til ansikt gjør at det kjennes trygt, det blir litt mindre skamfullt, sier hun.

– Noen ganger vet jeg ikke helt hva jeg skal svare. Da ber jeg til Gud, sier Marie Skarrebo Holmen (24). Hun er teologistudent og har vært en av nettprestene i Nettkirken siden litt før jul i fjor.

Tilbud om sjelesorg over nettet utvikles nå i mange kirker – blant annet i våre nordiske søsterkirker: