Bli med på Olavsfest

Følg med på de spennende samtalene Den norske kirke inviterer til på Olavsfest! Ta plass i benkeradene eller foran skjermen der du er. Alt er selvsagt gratis.

Olavsfest er en festival i Trondheim, 28. juli til 3. august. Årets tema er Rettferdighet.

Under Olavsfest i Trondheim stiller Den norske kirke med et variert program. Du kan se det fra Kirkehagen ved Nidarosdomen eller fra en skjerm der du er. Den norske kirkes program er både samtaleserien Rom for refleksjon og seminarer.

Samtalene foregår i Kirkehagen i Trondheim og strømmes på nett (klikk her for å komme til kalenderen med strømmingene). Alle arrangementene er gratis, uansett deltakelse.

Høydepunkter

Under Olavsfest kan du følge med på samtaleserien Rom for refleksjon. Rom for refleksjon er samtaler mellom mennesker som i tillit møter hverandre for å utforske, lære, utfordre og dele.

Hele Den norske kirkes program under Olavsfest, blant annet Rom for refleksjon-samtalene, finner du i kalenderen nederst på siden.

Her er temaene for noen av Rom for refleksjon-samtalene:

Å leve med det uoverkommelige

Med Geir og Signe Lippestad

Å leve livets mangfoldige dager. Hvilke ankerfester holder, når livet ikke blir som vi tenkte? Når livet tar innersvingen på oss. Finnes det håp i det meningsløse? Signe og Geir Lippestad samtaler om sin hverdag som jordmor og forsvarsadvokat, som foreldre som har mistet et barn, om livets gleder og sårbarhet, og om livets store spørsmål.

Har vi berøringsangst for religion?

Med preses Olav Fykse Tveit, Hadia Tajik (Ap) og Silje Kvamme Bjørndal (Areopagos)

Mange opplever at det er stadig mindre plass for tro og livssyn som del av den offentlige samtalen. Hvorfor er det slik, og hva mister vi når disse temaene ikke tas opp?

Er dåpen rettferdig?

Med Kari Mangrud Alvsvåg (domprest, Fredrikstad), Karin Okkenheim Seim (artist) og Hermund Nygård (musikk)

Hva er forskjellen på et barn som er døpt, og et som ikke er det? Hva skjer egentlig i dåpen? Hvordan snakker vi forståelig og sant om dåpen.

Hele Olavsfest-programmet

Den norske kirke er i godt selskap med mange andre aktører, organisasjoner og artister på Olavsfest. Finn det fullstendige programmet fra alle aktørene på Olavsfest sin nettside. Klikk her.

Hele Den norske kirkes program under festivalen finner du nederst på siden.