Olavstipender til studier av preken og dåp

Sokneprest i Kjerringøy, Hilde Fylling, og prost i Nordre Sunnmøre prosti, Svend Klemmetsby, tildeles årets Olavstipender av Bispemøtet. Fylling får Olavstipend for prosjektet ”Hellige ord i vanlige liv.” Klemmetsby for prosjektet ”Hvorfor de valgte bort dåpen.”

Sokneprest Hilde Fylling, og prost Svend Klemmetsby mottok 16. oktober Olavstipend for prosjekter om henholdsvis prekenen i kirkens gudstjenester og kirkemedlemmers grunner til ikke å velge dåp for sine barn. Her sammen med biskopene Tor B. Jørgensen og Helga Haugland Byfuglien.

Bispemøtets preses, Helga Haugland Byfuglien, understreker at begge prosjektene har høy aktualitet for kirken.

Klemmetsby vil gjennom sitt prosjekt undersøke hvorfor foreldre som er medlemmer av Den norske kirke velger å ikke døpe sine barn – og hvilken betydning dette har for kirken. Innsiktene fra prosjektet vil kunne få betydning for hvordan kirken møter nedgangen i dåpstallet.

Hilde Fylling skal gjennom sitt prosjekt undersøke kirkegjengeres holdning til, - og vurdering av, - prekenen i Den norske kirkes gudstjenester. Målet er å finne ut hva kirkegjengere legger merke til, hvilke elementer de opplever som virkningsfulle, og hvordan de vurderer virkemidlene som ble brukt. Gjennom prosjektet vil Fylling bidra til ny kunnskap om arbeidet med prekenen.

Det er første gang Bispemøtet deler ut Olavstipendet. Olavstipendet ble opprettet i 1993 for å øke kunnskapen om kirken og dens rolle i samfunnet og har tidligere blitt delt ut av kirkedepartementet. Fra 2014 har Bispemøtet fått overdratt ansvaret for tildelingen av Olavstipendet.

Stipendet skal fortrinnsvis gå til prester som har vært ansatt i Den norske kirke i mer enn 3 år. For 2015 ble det lyst ut to stipender, hver på inntil 50.000 kroner med tilhørende permisjon med lønn for 6 måneder. Det meldte seg 16 søkere til stipendet.

Kontaktperson:
Generalsekretær i Bispemøtet, Christofer Solbakken,