Overskuddet har en høy pris

Fra 1. januar 2017 overtok Kirkerådet/Kirkemøtet økonomistyringen av statlige overføringer til kirken. Fredag 16. mars 2018 vedtok Kirkerådet historiens første regnskap for rettssubjektet Den norske kirke.

Kirkerådet vedtok 16. mars det første årsregnskapet for det nasjonale rettsubjektet Den norske kirke.

- Det har vært store endringer som følge av skillet mellom kirke og stat. På økonomifeltet har det vært nødvendig å bygge opp helt nye systemer og nye profesjonelle relasjoner. Det er derfor ekstra gledelig å få en ren revisjonsberetning og et økonomisk overskudd det første året, sier Kirkerådets leder Kristin Gunleiksrud Raaum.

Bispedømmerådene, Kirkerådet, regnskapsfører og revisor har jobbet systematisk for å sikre god økonomistyring. Det statlige tilskuddet på omtrent to milliarder kroner er fordelt mellom elleve bispedømmeråd, Kirkerådet, Bispemøtet, Svalbard kirke og Kirkelig utdanningssenter i nord. Totalt viser regnskapet et overskudd på 72,9 millioner kroner. I dette ligger både finansposter og tilskuddsmidler som skal videreformidles til andre mottakere. Det reelle driftsoverskuddet er derfor i underkant av 50 millioner kroner.

- Det har vært nødvendig å sikre en stram og god økonomistyring i alle bispedømmeråd og i Kirkerådet, for å få en vellykket overgang til det å være selvstendig rettssubjekt. Og det har vi klart gjennom dyktige råd og medarbeidere i hele landet, sier Gunleiksrud Raaum. Men hun legger til:

- Denne stramheten har også hatt sin pris i form av avlyste gudstjenester og redusert aktivitet i menighetene. Det har nesten vært uforsvarlig i enkelte tilfeller. Derfor er det nødvendig at overskuddet deles ut til dem som har hatt et mindreforbruk i 2017. Så må vi heller leve med at det tar lengre tid å bygge nødvendig egenkapital. Det er jo ikke et mål i seg selv at vi skal ha et overskudd. Det er et mål at vi skal bidra til vår visjon «Mer himmel på jorda», og det gjør vi ved å være tilstede der liv leves, sier lederen i Kirkerådet.