Prester vil lære om samisk religion

28. september samles 26 studenter på Samisk høgskole i Kautokeino til studiesamling for å lære om religioner og livssyn i Sápmi før og nå. De aller fleste er prester.

Et studietilbud på Samisk høyskole i Kautokeino og Universitetet i Tromsø tar opp møtet mellom tradisjonell samisk religion og kristendom. Førsteamanuensis Roald E. Kristiansen (innfelt) er faglig ansvarlig for studiet.

- Studiet som strekker seg over to samlinger vektlegger sammenhengen mellom fortidige og nåtidige forhold i Sápmi, forteller førsteamanuensis Roald E. Kristiansen fra Universitetet i Tromsø. Han er faglig ansvarlig for studiet.

- Møtet mellom tradisjonell samisk religion og kristendom er for eksempel en viktig del, sier han.

Populært tilbud
Inge Westly i Bispemøtets sekretariat forteller at akkurat nå er dette studiet blant dem som har størst oppslutning av alle etter- og viderutdanningskursene for prester i Norge.

- Aldri har vi hatt så mange prester på et kurs om samisk kirkeliv. Han roser særlig samarbeidet mellom Universitet i Tromsø, Samisk høgskole, Kirkelig Utdanningssenter i Nord og Samisk kirkeråd som har gjort studiet mulig.

Samisk kirkeråds initiativ
Det er Samisk kirkeråd som har tatt initiativ til samarbeidet. Studiet er en videreføring av studiet “Tro og livstolkning i Sápmi” som ble gjennomført på Samisk høgskole i 2008/9, forteller Samisk kirkeråds generalsekretær Tore Johnsen.

- Vi har faktisk arbeidet helt siden 2011 med å finne noen som kan ta dette viktige studiet videre. At vi nå har hele 26 studenter, viser at dette er et studium som vi trenger, sier han.

Studiet gir oppdaterte perspektiver på samisk religions-, misjons- og kirkehistorie i Sápmi. Viktige temaer er den samiske kirkes fremvekst, nåtidige åndelige tradisjoner og møtet mellom det samiske samfunnet og storsamfunnet.

Universitetet i Tromsø er hovedansvarlig for studiet. Samlingen i Kautokeino er den første av to studiesamlinger. Første studiesamling er 28.9.-1.10.2015 og andre samling holdes 22.-25.2.2016 i Tromsø.

Pressekontakt:
Tore Johnsen, generalsekretær Samisk kirkeråd.
Mobil 48 99 12 35
tj458@kirken.no

Báhpat háliidit oahppat sámi oskkoldaga birra

Čakčamánu 28. beaivve čoagganit 26 studentta Sámi allaskuvlii Guovdageidnui oahppat oskkoldagaid ja eallinoainnuid birra Sámis, doložis otnážii. Eanaš oassi dain leat báhpat.

- Oahpu mii sisttisdoallá guokte oahpodeaivvadeami deattuha gaskavuođaid ovddeš ja dálá diliin Sámis, muitala Romssa universitehta Roald E. Kristiansen geas lea kurssa fágalaš ovddasvástádus. Ovdamearkka dihtii lea gávnnadeapmi árbevirolaš sámi oskku ja kristtalašvuođa gaskkas deaŧalaš oassi, dadjá son.

Bivnnuheamos kurssaid gaskkas
Bismačoahkkima bargi Inge Westly  muitala ahte aiddo dál lea dát oahpu daid bivnnuheamos lassi- ja viidásetoahppokurssaid gaskkas báhpaide Norggas. – Mis eai leamaš goassige ovdal nu ollu báhpat kurssas mas ohppet sámi girkoeallima birra. Son earenomážit rámida ovttasbarggu Romssa universitehta, Sámi allaskuvlla, Girkolaš oahppoguovddáža Davvin ja Sámi girkoráđi gaskkas mat leat dahkan dán oahpahusa vejolažžan.

Sámi girkoráđi álggaheapmi
Sámi girkoráđđi lea vuolggahan dán ovttasbarggu. Oahppu lea joatkka ohppui “Osku ja eallinoaidnu Sámis” man Sámi allaskuvla lágidii 2008/09, muitala váldočálli Tore Johnsen. – Mii leat gitta 2011 rájes geahččalan gávdnat muhtumiid geat sáhtte joatkit dán deaŧalaš oahpu. Go mis dál leat olles 26 studentta, de dat duođašta ahte dán ohppui lea dárbu.

Oahppu addá ođasmahttojuvvon perspektiivvaid sámi oskkoldat-, miššuvdna- ja girkohistorjái Sámis. Deaŧalaš fáttát leat sámi girku riegádeapmi, dálá vuoiŋŋalaš árbevierut ja sámi servvodaga ja stuorraservvodaga deaivvadeapmi.

Romssa universitehtas lea oahpu váldoovddasvástádus. Deaivvadeapmi Guovdageainnus lea vuosttas guovtti deaivvadeamis. Vuosttaš deaivvadeapmi lágiduvvo 28.9.-1.10.2015 ja nubbi deaivvadeapmi 22.-25.2.2016 Romssas.

Oktavuohtaolmmoš:
Tore Johnsen, Sámi girkoráđi váldočálli.
Mobila: 48 99 12 35
tj458@kirken.no