Å få og gi videre

- Vår kristne tro gir en god plattform for humanitær innsats for migranter, sier Kjetil Drangsholt fra Kristiansand, medlem av rådet i Det lutherske verdensforbund (LVF). I en opphetet europeisk debatt om flyktninger og migranter, er det ukjent for mange at LVF bidrar til at ca tre millioner flyktninger får hjelp og en verdig behandling.

På generalforsamlingen i Det lutherske verdensforbund (LVF) i mai 2017 ble Kjetil Drangsholt fra Kristiansand valgt som medlem av rådet i LVF. Nå deltar han på sitt første møte i rådet som er det øverste organ i organisasjonen mellom generalforsamlingene.

- Kirken har et budskap som det er et desperat behov for i vår tid! sa generalsekretær Martin Junge i sin tale til rådet i Det lutherske verdensforbund før helgen.

Det lutherske verdensforbund (LVF) avslutter 2. juli sitt rådsmøte i Geneve, Sveits. Overskriften for møtet er: «For intet har dere fått, for intet skal dere gi videre».

- Dette er en god overskrift som en bro fra reformasjonsjubileet i fjor og LVFs generalforsamling, sier Kjetil Drangsholt (bildet). Han er Den norske kirkes representant i rådet som har 48 medlemmer

Sammen med assisterende generalsekretær Einar Tjelle i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke, og kirkerepresentanter fra mange land, har Drangsholt de siste dagene deltatt i diskusjoner om strategien for LVF for de kommende årene. Oranisasjonen har 145 medlemskirker i 98 land med til sammen mer enn 74 millioner kirkemedlemmer.

-  Vår kristne tro gir en god plattform for humanitær innsats for migranter. Trosbaserte organisasjoner som LVF står sterkt når det gjelde midler fra og samarbeid med FN. Dette henger sammen med med det sterke grasrotnettverket kirkene har, sier Drangsholt.

Han er valgt som Den norske kirkes medlem i LVFs øverste organ i en periode for 6 år, og han ser stort på å bistå menigheter med å dele gleder og utfordringer fra den globale kirke.

- Vi trenger å dele verdier og øke bevisstheten om å tilhøre dette fellesskapet. Ikke minst er det viktig å støtte opp om LVFs diakonale arbeid i mange land. Jeg har selv erfaring fra feltarbeid gjennom FN på Balkan på 1990-tallet. Fysisk nærvær og ansikt til ansikt-møter er avgjørende, sier rådsmedlem Kjetil Drangsholt.

Fra forhandlingene i Rådet i LVF 28. juni - 2. juli 2018
Fra forhandlingene i Rådet i LVF 28. juni - 2. juli 2018 (Foto: lutheranworld.org)

Fellesskap preget av håp
- Til tross for store utfordringer i mange medlemskirker, ikke minst knyttet til økende ulikhet og polarisering, gir det inntrykk å oppleve et fellesskap preget av håp. Generalsekretær Martin Junge inspirerte oss til å være en kirke preget av håp og handling, sier Einar Tjelle i Mellomkirkelig råd.

Martin Junge sa blant annet dette om virkningene av å overlevere budskapet fra Kristus:

- Et budskap om håp som driver ut frykt, et budskap om medfølelse som utfordrer likegyldighet, et budskap om rettferdighet som konfronterer undertrykkelse, et budskap om forsoning som gjør det mulig å bygge fred.