Samisk kirkeråd drøfter ny forsoningskommisjon

Leder i Samisk kirkeråd støtter Sametingsrådets ønske om å få etablert en sannhets- og forsoningskommisjon etter internasjonal modell. - Kirken har tidligere sagt at vi ønsker å bidra i disse prosessene. Det gjør vi fortsatt, sier leder i Samisk kirkeråd, Sara Ellen Anne Eira.

Samisk kirkeråd for Den norske kirke samles i Karasjok 5.-6. desember.

På møtet i Samisk kirkeråd 5.-6. desember i Karasjok skal man blant annet vedta oppfølging av den internasjonale forsoningskonferansen for urfolk  i Trondheim i juni 2016. Samisk kirkeråd var arrangør for konferansen i samarbeid med Kirkenes verdensråd.

- Målet  for konferansen var å inspirere, utruste og styrke ledere og medarbeidere til å bidra i endringsprosesser som anerkjenner urfolks kulturer og respekterer urfolks universelle rettigheter. Dette er langt fra et avsluttet kapittel i vårt land. Forsoningsarbeid tar tid, sier Eira.

Nå vil Samisk kirkeråd vurdere om Den norske kirke skal ta initiativ til en egen kommisjon for å se på Den norske kirkes rolle i fornorskningen av samene. Svenska kyrkan har nylig gitt ut en "hvitbok", en offentlig utretning om kirkens skyld for overgrep og krenkninger mot samer gjennom historien.
Dette presenteres som et første steg i en forsoningsprosess i Sverige.

- Den norske kirke har arbeidet med forsoning lenge. Det er gjort mange vedtak og tiltak som viser at Den norske kirke ønsker å endre situasjonen.  Det er viktig at dette arbeidet ikke stopper opp, men fortsatt får stor oppmerksomhet, sier lederen i Samisk kirkeråd.

I forslaget til vedtak på møtet i Samisk kirkeråd bes det om ressurser til regionale og lokale forsoningsprosesser og at bispedømme prioriterer dette i sine budsjetter. Men Eira er opptatt av at ansvaret for forsoningsarbeidet her hjemme også ligger hos myndighetene.

- Fornorskningen var en villet nasjonal politikk overfor en minoritet uten makt, derfor må myndighetene ta ansvar for forsoningsarbeidet, sier hun.

Samisk ungdomsutvalg
På sakskartet til Samisk kirkeråds møte står også opprettelse av et Samisk ungdomsutvalg. Målet med dette er å styrke ungdoms deltakelse og representasjon i samisk kirkeliv.

- Opprettelsen av samisk ungdomsutvalg er forutsatt i Strategiplan for samisk kirkeliv. Derfor er det svært gledelig at dette nå opprettes, sier Sara Ellen Anne Eira.

Kirkemøtet har ved en rekke anledninger tatt opp saker som berører behovet for forsoning mellom storsamfunnet og det samiske folk:

Kontaktperson:
Leder i Samisk kirkeråd, Sara Ellen Anne Eira