– Den samiske åndelige arven må fram i lyset!

Samiske kirkedager arrangeres i år 5.-7. august, i Inari på finsk side av Sápmi. Leder i Samisk kirkeråd har store forventninger til årets samiske kirkedager.

– Den samiske åndelige arven må fram i lyset!

I Finland møtes samer og andre interesserte fra de nordiske kirkene til Samiske kirkedager. Det er fem år siden sist gang. Det er ventet gjester fra det hele det samiske området, og programmet er like bredt som det før har vært. Temaet i år er Hellig ild.

Fra Samisk kirkeråd reiser både rådsmedlemmer og ansatte i sekretariatet, og flere bispedømmer er også representert med biskoper og ansatte.

Leder i Samisk kirkeråd, Sara Ellen Anne Eira har store forventninger til årets samiske kirkedager.

– Vår egen åndelige arv må fram i lyset, og jeg gleder meg over at dette er et tema på årets samiske kirkedager.

Sannhet og forsoning

Arbeid med sannhet og forsoning er et overordnet tema som er viktig for kirkene i det samiske områdene i framtida. Samers tro er viktig å få fram i et slikt perspektiv.

– Her vi jeg trekke fram at det skal være foredrag om kristendom og om tro blant mennesker i nord, der velsignelsestradisjoner og hvordan daglig utøvelse av kristen tro kan sees på. Det skal også være en workshop om hvordan samiske salmer kan bevares og utvikles ut fra et samisk utgangspunkt, forteller Eira.

Ofte har en del tradisjoner blitt demonisert som noe hedensk, men dette mener Eira må sees på nytt.

Eira er også tydelig på at dette er en viktig arena for unge:

– Det er laget et eget og et godt program for de unge. Dette er viktig for unge samers identitet. Både som samer og tilhørige til kristen tro.

Fem år siden forrige kirkedager

Samiske kirkedager arrangeres hvert fjerde år, det er på grunn av koronasituasjonen fem år siden dagene sist ble arrangert i Arvidsjaur på Svensk side av Sápmi. Den gang var temaet Hellig vann, mens temaet i Mo i Rana i 2013 var Hellig jord. I år arrangeres dagene av Evangelisk-lutherske kyrkan i Finland. Stedet er Inari i Nord-Finland.

Samiske kirkedager er både en møteplass for samer og andre som har interesse for samisk kirkeliv. Dette er også et møtested der samiske kirkepolitikere og kirkelige ansatte får mulighet til å samtale om felles utfordringer og framtida for samisk kirke- og menighetsliv.

Følg samiske kirkedager!

På sosiale medier kan du få glimt av hva som skjer på Samiske kirkedager i Inari:

Se også nettsidene til Samisk kirkeråd.