Tar beina fatt for klimaet

Klimapilegrim 2015 oppfordrer deg til å ta beina fatt og gå en pilegrimsvandring for klimarettferdighet. Pilegrimsreisen går gjennom hele Norge. Startsteget gikk på Skaperverkets dag 7. juni.

Tar beina fatt for klimaet

Søndag 7. juni markerer menigheter over hele landet Skaperverkets dag. I år sammenfaller dette med de første stegene i kampanjen Klimapilegrim 2015.

En enkel markering på Skaperverkets dag kan være å be «Klimapilegrimens bønn» på gudstjenesten. Vi  vil synliggjøre at vi deltar i et globalt håps- og solidaritetsfellesskap som vil kjempe for å redde jorden og menneskene som bor på den, sier Kirkerådets klimapilegrims-general Per Ivar Våje.

Menigheter i hele Norge vil gå pilegrimsvandringer i solidaritet med verdens fattige, - de som rammes først og hardest av klimaendringene. Klimapilegrim 2015 er en tverrkirkelig mobilisering for klimarettferdighet. Gjennom gudstjenestefeiringer, pilegrimsvandringer og markeringer over hele landet vil kirkene løfte fram kallet til å ta vare på jorda vår og vår avhengighet av og takknemlighet til skaperverket og Skaperen.

- Gjennom pilegrimsvandring vil vi i sommer og høst vise at vi ønsker en rettferdig internasjonal klimaavtale på klima-toppmøtet i Paris kommende vinter. Kampanjen er en del av en tverrkirkelig, internasjonal kampanje, sier Per Ivar Våje.

Vann til Paris
Under Klimapilegrim 2015 samler deltakerne inn vann. Dette er et symbol på hvor avhengige vi er av balansen i naturen. En flaske med vann brukes som en "stafettpinne". Flasken begynner sin vandring på Svalbard og blir med gjennom hele Norge og hele veien til klimatoppmøtet i Paris.

Klimapilegrim 2015 begynner på Svalbard/Kirkenes/Selje 7. juni og beveger seg gjennom Nord-Norge via Trondheim under Olavsfestdagene 27. juli-1. august og når Oslo 16. august. Det vil også være flere reiseruter som går langs kysten. Underveis vil det bli ulike arrangement for å løfte frem behovet for en rettferdig klimapolitikk. Vandringen fortsetter i Sverige, ved grensen i Strømstad 22. august, på veien videre mot Paris.

Se www.klimapilegrim.no for mer informasjon om Klimapilegrim 2015. Her finner du oversikt over alle arrangement, etapper og andre ressurser. Her kan du  registrere ditt arrangement og/eller din klimapilegrimsvandring Skriv også under oppropet om klimarettferdighet til norske politikere.
Send SMS med kodeord: ”OPPROP KLIMA” og ditt fulle navn til 2468

Kontakt: post@klimapilegrim.no

Klimapilegrim 2015 er en del av en global mobilisering for en rettferdig klimaavtale i Paris – ACT Now for Climate Justice. Gjennom denne kampanjen samles kirker og trossamfunn fra hele verden bak et felles krav til sine land og verdens ledere samlet. Underskriftene som samles inn under Klimapilegrim 2015 vil overleveres til norske myndigheter i forkant av klimatoppmøtet i Paris, og inngå i den globale kampanjen.

Klimapilegrimens bønn
Gode Gud, du som er Skaperen av alle ting, vi ber deg: hjelp oss å se vår neste og ditt skaperverk med dine øyne. Vi har sviktet deg og forvalteransvaret du ga oss. Mange får sine levekår ødelagt fordi vi driver rovdrift på jordas ressurser. Vi vet at de som har minst skyld i klimaendringene, er de som lider mest. Hjelp oss til å høre det rop du har hørt, å se den nød du har sett, og å elske vår neste som oss selv.
Gud, du som har gitt oss løftet om at ditt rike skal komme til jorden, send din livgivende Ånd og gi oss nyskapende krefter. Hjelp oss til å dele håpet om rettferdighet. Se i nåde til og styrk alle som arbeider for rettferdighet. Vi ber særlig for klimatoppmøtet i Paris: Gi verdens ledere visdom, omtanke og mot til å verne jorden for kommende generasjoner. Vis oss at vi alle kan gjøre en forskjell der vi er og gi oss kraft til å gjøre ord om til handling.
Amen