Tusen takk!

Fasteaksjonen 2017 samlet inn 36,5 millioner til Kirkens Nødhjelp - og 40.000 bøssebærere var i sving under dør-til-dør-aksjonen 2.-4. april.

Vann gir liv, 36,5 millioner gir mye av begge deler. (Foto: Kirkens Nødhjelp)

Det viser de foreløpige prognosene når vi ser hva menighetene så langt har innrapportert av sine resultater. Innsamlingsresultatet ser ut til å ende opp på 2,5 millioner over fjorårets aksjon. Ekstra gledelig er det å se at elektroniske innbetalinger over Vipps øker kraftig, under dør-til-dør innsamlingen, noe som var en fortsterket satsing i år. Kirkens Nødhjelps generalsekretær Anne-Marie Helland er overveldet over resultatet.

Svært takknemlig generalsekretær
– Dette er fantastisk! Gjennom 50 år med Fasteaksjonen har vi i Kirkens Nødhjelp hatt gleden av å følge den imponerende dugnadsånden og givergleden i menigheter og lokalsamfunn over hele landet. Vi er svært takknemlige for den tilliten de viser oss gjennom Fasteaksjonen, sier Helland.

– Støtten fra det norske folk er helt avgjørende for at Kirkens Nødhjelp skal kunne drive vårt livsviktige arbeid. Sammen bidrar vi til at flere kan jobbe seg ut av fattigdom og til at mennesker kan få muligheten til å reise seg i krig og katastrofer. Akkurat nå trengs vår innsats blant annet i tørken i Øst-Afrika, hvor millioner av mennesker er truet av hungersnød, fortsetter Helland.

Jubileumsår
Fasteaksjonen er Norges nest største bøsseaksjon, og feirer 50 år i år. Aksjonen har som mål å samle inn penger til de som trenger det mest, og å forandre årsaker til nød gjennom beslutningspåvirkning. Pengene fra aksjonen gjør det blant annet mulig for Kirkens Nødhjelp å være til stede med rent vann i katastrofer.

Siden 1985 har bøssebærere fra hele landet gått med bøsse fra dør til dør for Kirkens Nødhjelps fasteaksjon, og siden første innsamling i 1967 har over 1 million mennesker deltatt i den årlige kirkelige tradisjonen.

- Dette hadde aldri blitt en realitet uten menighetenes trofaste innsats hvert år med all planlegging og forberedelse og gjennomføring, og bøssebærernes innsats fra dør til dør. Tusen tusen takk til alle som har vært med og alle som har gitt, avslutter Helland.

Resultatet i din menighet
Om du lurer på hvor mye din menighet samlet inn, kan du sjekke Fasteaksjonen-lenka under, søke opp din egen menighet og finne beløpet som er innrapportert. I tillegg ser man Vipps- og sms-beløp på den andre lenka. Klikk på ditt fylke og videre inn på din kommune, og se nederst på siden.

Kontakt Kirkens Nødhjelp ved spørsmål: 22092700