Ungdommens kirkemøte åpnet i Tromsø

Ungdommens kirkemøte ble åpnet i nordnorsk godvær i Tromsø fredag. Under åpningsmøtet ble mye vekt lagt på årets tema, «Brobygger».

Anja Kile Holtermann, leder i Ufung, åpner årets UKM. Foto: Odd Erik Stendahl / Den norske kirke

Det var i en fullsatt plenumssal ved havna i Tromsø at leder av Kirkerådets utvalg for ungdomsspørsmål (Ufung), Anja Kile Holtermann kunne erklære årets Ungdommens kirkemøte for åpnet:

– Vi kan kanskje ikke endre retorikken statsledere bruker i løpet av denne helgen, men vi kan starte med oss selv – hvordan snakker vi til og om hverandre? Hvordan kan vi være brobyggere på UKM, spør leder Anja i åpningstalen.

I løpet av åpningsmøtet ble UKM også hilst av blant andre kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum, leder i Samisk kirkeråd Risten Turi Aleksandersen og stiftsdirektør i Nord-Hålogaland bispedømme Oddgeir Stenersen. I tillegg hadde en rekke barne- og ungdomsorganisasjoner, utdanningsinstitusjoner og fagforeninger sendt videohilsen til årets møte.

Ungdommens kirkemøte (UKM) er det øverste organet i ungdomsdemokratiet i Den norske kirke. Her samles representanter for ungdom i hele landet, blant annet fra bispedømmene, fra barne- og ungdomsorganisasjonene og medlemmene i Kirkerådets utvalg for ungdomsspørsmål og Samisk ungdomsutvalg. I løpet av fem dager skal møtet drøfte og fatte vedtak i viktige saker. Årets UKM er plassert i Tromsø, og samler om lag 60 delegater og observatører.

Temaet for årets møte er «Brobygger», og tematikken blir belyst i saker om blant annet dialog, kultur, ungdomsdemokrati, etikk og økonomi og forholdet mellom menneskerettigheter og teologi.