Urovekkende tvangsutsendelser

En appell fra Den norske kirkes Bispemøte om lengeværende barn og om troskonvertitter.

Månedsstatistikk september 2014 fra Politiets Utlendingsenhet - Uttransporteringer fra Norge. (Faksimile fra www.politi.no)

I Sundvollen-erklæringen (2013) har regjeringen omtalt både lengeværende barns behov for rettssikkerhet og konvertitters behov for beskyttelse. Bispemøtet er glad for de signalene som ble gitt i erklæringen. Det er imidlertid stor grunn til uro over den aktuelle situasjon på disse to områdene.

Om lengeværende barn
Regjeringen varslet at det skulle foretas en regelendring "som sikrer sterkere vektlegging av barns situasjon". En slik regelendring er ennå ikke kommet, og ferske tall viser at det faktisk har skjedd en intensivering av tvangsutsendelser av lengeværende barn.

Biskopene mener denne utsendelsespraksis er uakseptabel og må stoppes. Det er et minstekrav at alle familier med lengeværende barn må få en oppdatert vurdering av sin sak i lys av hensynet til barnets beste.

Barn har selvstendige rettigheter som ikke må settes til side. Vi oppfordrer derfor regjeringen til så snart som mulig å endre reglene slik at barneperspektivet sikres.

Om troskonvertitter
Regjeringen forpliktet seg til å sette i gang en utredning om behovet for "beskyttelse basert på religion". Bispemøtet registrerte dette med forventning i en egen uttalelse i februar 2014. Bispemøtet ga samtidig en klar melding til regjeringen om å stille "i bero aktuelle saker slik at troskonvertitter ikke returneres til land hvor deres legitime rett til fri trosutøvelse ikke respekteres".

Arbeidet med utredningen er kommet i gang. Bispemøtet forventer at den vil uttrykke den nødvendige respekt for konvertitters trosintegritet og for den fare de kan utsettes for ved påtvunget retur til hjemlandet.

Bispemøtets henstilling om å stille konvertittsaker i bero, er ikke tatt til følge. Vi har med bekymring registrert at det fortsatt sendes ut konvertitter, og kjenner tilfelle hvor dette har fått dramatiske følger. Vi vil derfor gjenta vår oppfordring fra februar 2014 om at regjeringen stiller tvangsutsendelse av troskonvertitter i bero.

Bispemøtet i Den norske kirke, 16. oktober 2014.

Kontaktperson:
Generalsekretær i Bispemøtet, Christofer Solbakken,