Søndagsåpne butikker - et ideologisk prosjekt

Regjeringen bør snarest skrinlegge forslaget om søndagsåpne butikker. Det er overraskende at en kultur- og kirkeminister fra Høyre fremmer et forslag som bryter med kristen kulturarv.

Søndagsåpne butikker - et ideologisk prosjekt

(En uttalelse fra Kirkerådet, Den norske kirke 30. januar 2015)

Kirkerådet oppfatter liberaliseringen av loven om helligdager og helligdagsfred som et ideologisk prosjekt. Prosjektet mangler støtte i befolkningen. Regjeringen vil gjøre helg til hverdag. Endringen vil være et brudd med viktige fellesskapsverdier i samfunnet.

Kirken har i 2000 år sagt at mennesket trenger en hviledag. Det mener kirken fortsatt: Det gode liv fremmes ved at vi holder en dag i uken som en annerledes dag.

Vi trenger annerledesdagen, og den må være felles. En felles hviledag er noe av det som gjør oss til et samfunn. Det er ikke bare gudstjenestelivet som utfolder seg på søndager. Annerledesdagen gir rom for rekreasjon og hvile, fellesskap og samvær. Vi trenger annerledesdagen i frivillig arbeid, idretten og kulturlivet.

Kirkerådet mener det er skadelig både for samfunnet og for den enkelte å gjøre grep som øker forbrukspresset. Fra et klimaperspektiv er søndagsåpne butikker et skritt i feil retning. Flere handledager vil øke klimautslippene gjennom økte energikostnader og økt transportbehov. Det er også bekymringsfullt at det er lavlønnsyrkene som skal rammes av tilretteleggingen for mer forbruk. Flere må jobbe på mer ukurante tider med større kvelds- og helgebelasting.

Hvem sine liv og hvilke verdier er det regjeringen vil styrke ved å tillate søndagsåpne butikker? Det er ikke noe folkekrav å viske ut forskjellen på hverdag og helg. Det er ikke bare kirken som er imot. Fagbevegelsen er imot, handelsstanden er imot, miljøbevegelsen er imot, og mange er redd varene blir dyrere. Kirkerådet ber derfor regjeringen skrinlegge hele forslaget.

Kirkerådet, Den norske kirke 30. januar 2015