Vellykket sommerkafé

Diakonene Cate-Helén Andersen, Monica Landmark og Liv Bergh fra Høybråten, Fossum og Stovner menighet har sammen med frivillige ungdommer hatt stor suksess med åpen sommerkafé hver mandag, tirsdag og torsdag i juli. Kanskje du blir inspirert til å gjøre noe lignende i ditt nærmiljø?

Sommerkafeen holder til på Stovner frivillighetssentral, på plattingen utenfor Fossum kirke. Alle foto: Liv Bergh, diakon i Den norske kirke

Teksten er skrevet av Liv Bergh, diakon i Høybråten, Fossum og Stovner menighet

Jeg oppdaget i vår at flere ungdommer som deltar i prosjektet «Unge møter eldre» ikke skulle dra noe sted i sommer. Frivilligsentralen, som leier lokaler i Fossum kirke, skulle ha fri 3 uker i juli, så da kunne vi låne lokalene i første etasje på plattingen utenfor, som elever fra Stovner Videregående, Bygg og anlegg har laget.

Den ene uken ryddet og pyntet vi og brukte parkeringsplassen utenfor Fossum kirke. På Såmannssøndag sådde menigheten i Fossum kirke solsikker. De spirer nå og pynter opp. Vi anla to dyrkingskasser i begynnelsen av juni med salat, tomater, persille, timian, rosmarin, koriander, mynte , sitronmelisse, estragon og blomkarse. Folk i området har gitt oss mange gode tilbakemeldinger på at de synes dette er flott. En dame i naboblokka kom med to tomatplanter og en paprika plante som vi fikk. Alt får stå i fred.

Vi fikk 10 000 kroner fra bydel Stovner til å drive sommerkafeen. For pengene kjøpte vi blant annet bord og stoler. Kirkeverge Robert Wright var innom kafeen og fellesrådet bidro med banner og parasoller. 10 ungdommer har vært med. De måtte igjennom et obligatorisk dagskurs i Fossum kirke der de lærte om kafédrift, regnskap, kundeservice, matlaging  og dyrking av urter. Vi har forskjellig meny hver uke. Vi har for eksempel hatt greske kjøttboller med tzasiki og taco.

Ungdommene kommer kl. 09.30. Dagen begynner med en prat, planlegging, så er det innkjøp, sette ut bord, stoler og parasoller, vanne og rydde ute, lage all maten, åpne kafeen, servere, rydde og vaske opp, før vi har en evaluering og spiser selv.

Kafeen er en viktig møteplass for folk i vårt nærområde. Menighetens folk har stilt opp og tatt med naboer og venner. Familiene til ungdommene har besøkt oss og tilbakemeldingene er utelukkende positive. Ungdommene gjør en kjempejobb.

Til tross for de lave prisene fikk vi 6000 kroner i overskudd i forrige uke og da ønsket ungdommene å dra på Tusenfryd. Overskuddet denne uken har ungdommene bestemt at skal gå til Redd Barna.

Kanskje din menighet vil gjøre noe lignende?