Vil ta troen tilbake til kjøkkenbordet

Landvik og Eide menigheter i Grimstad har gitt boken "Korsmerket - En katekisme" som gave til alle hjem i de to menighetene.

Fra omslaget på menighetsbladet for Landvik og Eide der boken "Korsmerket - En katekisme" ble presentert.

Hommedal tidende er menighetsbladet for Landvik og Eide menigheter i GrimstadI menighetsbladet for Landvik og Eide ("Hommedal tidende") presenteres boken under overskriften "Ta troen tilbake til kjøkkenbordet":

- Vi vil bruke reformasjonsjubileet som en fin mulighet til å ta troen tilbake til kjøkkenbordet. Når man i det offentlige ikke kan si mye om tro uten å bli sett rart på eller avfeid, blir det heller ikke lett hjemme ved kjøkkenbordet. Det er i toleransens tid rett og slett ikke så enkelt å tro på det ene fremfor det andre. Derfor slår vi et slag for dette i 2017. De gamle kalte det for husandakt. Som så mange dåpsforeldre har sagt: «Vi ønsker å gi videre det vi selv har fått.»

Boken «Korsmerket» skrevet for å være en hjelp til akkurat dette: Et vers fra Bibelen, en kort forklaring til troens grunnleggende ting, og en liten bønn. Bruk den, les den sammen. Eller les noe annet, om så bare ett vers fra Bibelen. Det er bedre å legge listen lavt og komme over, enn å legge den høyt og rive. Kunsten er ofte å sette seg lave nok mål. Og ta troen tilbake til kjøkkenbordet behøver ikke være så vanskelig. Det tar bare et minutt, heter det i Hommedal tidende.

Boken som er skrevet av de tre prestene Tom Martin Berntsen, Jostein Ørum og Ørjan Kronheim, tar utgangspunkt i Luthers lille katekisme. På bokens omslag står det: «Vi, de tre prestene på dette sted i jubileumsåret, har skrevet en katekisme for vår tid, i anledning femhundreårsmarkeringen av reformasjonen, som i år 1517 bidro til at korset ble tegnet opp igjen i folket vårt. Dette er vårt bidrag for samme sak i denne tiden som er vår. Vi vil  tegne opp det gamle korsmerket. Igjen.»

- Takket være den store givergleden som finns i våre menigheter er det mulig å gjøre dette til en gave til alle husstander, sier Tom Martin Berntsen.

Menighetsbladet har denne meldingen til dem som er forhindret fra å komme til kirken:

Send oss en SMS der du skriver KORSMERKET og navn og adresse og vi dukker opp på døra di med boka.
Hilsen Ørjan, Jostein og Tom Martin.

Omslaget til boken "Korsmerket - En katekisme"