Derfor jobber kirken med digitalisering

Det er mange grunner til at Den norske kirke satser på digitalisering. Det handler ikke bare om teknologi, men om å være tilgjengelig som kirke for deg der du er. Her er noen av grunnene til at kirken jobber med digitalisering, og hva som er målet med arbeidet.

En familie som sitter foran en dataskjerm i kirkerommet. Det er dåp i kirken.

Tilby de digitale tjenestene du trenger

Når man planlegger en av de store hendelsene i livet, som bryllup, dåp, konfirmasjon eller begravelse, ønsker mange å komme i kontakt med kirken på nett. Den norske kirke jobber for at det skal bli så enkelt som mulig gjennom ulike digitale tjenester.

Det kan være å forenkle påmelding til dåp, eller å knytte sammen informasjon fra begravelsesbyrå og kirken ved begravelse. Slike løsninger skal være tilgjengelige på ulike plattformer, som smart-telefon, nettbrett og PC. Løsningene skal være universelt utformet, ha lettfattelig og klart spåk og samtidig være stabile og brukervennlige. 

Les mer om kirkens arbeid med digitale, sammenhengende tjenester i kirkens Digitaliseringsstrategi.

Skape gode løsninger for ansatte og frivillige

Ingen menigheter er like, men samtidig har mange menigheter ganske like behov. Gjennom standardiserte fellesløsninger, god informasjonsflyt og automatisering kan både effektivitet og kvalitet øke. Dette øker mulighetene for å være tilstede for medlemmer og publikum, og bidrar til tilfredse medarbeidere og attraktive arbeidsplasser.

Eksempler på automatisering er digital utsending av brev og meldinger,
automatisk regnskapsføring fra innbetalinger og elektronisk faktura, automatisk publisering av menighetens arrangementer til Facebook og Google og lignende.

Les mer om kirkens arbeid med felles løsninger i kirkens Digitaliseringsstrategi.

Styrke medarbeideres og frivilliges digitale kompetanse

Å kunne tilby gudstjenester, andakter og trosopplæring for ulike målgrupper vil være en viktig del av et digitalt kirkelig tilbud. For at det skal være mulig, må kirkens medarbeidere og frivillige ha digital kompetanse for å møte deg på en god måte i din digitale hverdag. Kompetansen kan bestå i evnen til å bruke digitale verktøy i kommunikasjon med brukerne, evnen til å ta i bruk administrative arbeidsverktøy eller evnen til å ivareta personvern og informasjonssikkerhet. Kirken er nysgjerrig på å prøve ut nye metoder for opplæring, som spillbaserte e-læringskurs.

Les mer om kirkens arbeid med å styrke medarbeidere og frivilliges digitale kompetanse i Den norske kirkes Digitaliseringsstrategi.

Ta vare på dine personopplysninger

Kirken skal ha oversikt over hvilken informasjon som er lagret om deg. Alle som behandler personopplysninger i kirken skal vite i hvilken sammenheng den ble innhentet, hva den skal brukes til, hvem informasjonen kan deles med, hvordan den skal sikres og hvor lenge den kan lagres. 

Les mer om kirkens arbeid med personvern og informasjonssikkerhet i Den norske kirkes Digitaliseringsstrategi.

 

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"