Dekormønster

Mønsteret er et grafisk dekorelement med meningsinnhold. Det kan benyttes som bakgrunn og i dekorflater på trykk og på nett.

Mønsteret med den fem symbolene kan benyttes både i negativ og positiv, i ulike farger og i henholdsvis strek-versjon eller i fylt versjon.

I 2021 er det utviklet et helt nytt dekormønster med et mer moderne og brukervennlig preg. Maler utviklet nasjonalt vil fremover bruke det nye mønsteret. Mønsteret er utviklet og testet på en bred gruppe av ansatte og brukere av kirken.

Mønsteret, med filer og eksempler på bruk finnes i Den norske kirkes digitale profilmanual.

Gammelt mønster - Mønster med mening

"Mønster med mening"

Det er fortsatt mulig å benytte seg av det gamle mønsteret, men det anbefales å benytte seg av det nye mønsteret.

De fem symbolene i mønsteret er sentrale for kirken og for kristen tro.

Mønsteret skal benyttes i en av kirkens profilfarger. Disse kan ha opacity/gjenomsiktighet fra 100% til 10%. Mønstert fungerer i både positiv og negativ, både fylte og i kontur, og kan brukes som bakgrunn, ramme eller som dekorelement.

Som regel bør det ikke være mer enn 10 symboler pr 10 cm på hver rad.
Anbefalt størrelse er ca 8 symboler pr 10 cm. (Se A4 mønster-mal).

Man kan skråstille mønsteret, men som oftest vil det fungere best vannrett - gjerne med forløpning (gradvis overgang) fra for eksempel 50% til 10% rastertetthet.

PNG-filer: