Liturgiske klær - Alba, stola, messehagel og bispekåpe i Den norske kirke

- Kirketekstilene skal være meningsbærende. De understreker, utdyper og forklarer det som skjer i kirkeåret og i gudstjenesten, sier Turid Lundby, som har skrevet bok om liturgiske klær.

Fra omslaget til boka "Liturgiske klær". Prester i prosesjon på vei inn i Kristiansand domkirke. (Foto: Sidsel Jørgensen)

Turid LundbyTurid Lundby (bildet til høyre) var Kirkerådets rådgiver for liturgisk drakt og kirkelige tekstiler fra 1999 til 2010. Også i årene siden har hun blitt brukt som rådgiver og veileder for draktspørsmål i Den norske kirke. I juni 2018 la hun siste hånd på boka Liturgiske klær som er å finne på nettet. Her har hun samlet kunnskap og erfaringer om bruk av liturgiske klær. Dette er det tidligere ikke skrevet så mye om, og kirkens innføring av nye bestemmelser for liturgiske klær gjør boka aktuell.

- Som rådgiver for Kirkerådet så jeg et behov hos kirkeansatte, kunstnere og andre for å lære mer om de liturgiske klærne. Hva var hemmeligheten ved deres egenart og kvaliteter? Hva var klærnes bakgrunn og betydning og hvordan skulle de brukes, behandles, eller utformes? Derfor er jeg glad for muligheten jeg har fått til å samle stoff om dette, sier Turid Lundby.

Innholdet i hennes omfattende dokument er konsentrert om alba og stola, messehagel, bispekåpe og utstyr som hører til den liturgiske drakten.

Liturgiske klær henvender seg til alle som skal inn i vigslet tjeneste eller allerede virker som prest, diakon, kateket eller kantor. Det retter seg også mot dem som skal oppbevare, ha tilsyn med eller være leverandør av liturgiske klær. Boka er spennende lesning for alle som er interessert i temaet.

Turid Lundby har skrevet boka i samarbeid med Kirkerådet.

Liturgiske klær er inndelt i disse kapitlene:
1  Å ikle seg liturgiske klær
2  Embetsdrakt byttes ut med liturgisk drakt
3  Vedtak om liturgisk drakt i perioden 1980 til 2015
4  Alba
5  Stola
6  Messehagel
7  Bispekåpe
8  Utstyr til drakten
9  Biskopens myndighet til godkjenning
10  Kirkelige tekstiler og kristne symboler
11  Kirkeåret og liturgiske farger