Nordisk Dialogkonferanse i Trondheim

Den norske kirke i samarbeid med Kirkelig dialogsenter i Oslo og Trondheim inviterer til Nordisk Dialogkonferanse i Trondheim tirsdag 14. til torsdag 16. mars 2023. Tema er «Det livssynsåpne samfunn. Dialog og polarisering».

Foto Prometheus photos / Pexels.com

Bli med på åpen konferanse om de nordiske storsamfunnenes håndtering av trosmangfold, dialog og polarisering.

Hva betyr livsysnsåpent?

I en tid preget av uro, krig og polarisering skal vi sammen finne veien til et inkluderende samfunn. Hva betyr egentlig livssynsåpent? Hvordan skal vi være et livsynsåpent samfunn?

Og hvordan kan vi bidra til å motvirke utenforskap? Dette er spørsmål vi tar opp på den nordiske dialogkonferansen. Innledere er blant annet Sturla Stålsett (MF), Bente Sandvig (HEF), Herborg Finnset (biskop i Nidaros), Lars Laird Iversen (MF), Kristin Graff Kallevåg (MF) og Ingrid Rosendorf Joys (STL). Utfyllende program for konferansen finner du her.

Påmelding innen 1. februar 2023 via denne siden.

Det nordiske folkekirkelige dialogsamarbeidet har utviklet seg over de siste 15 årene. Folkekirkene har likheter i sitt arbeid som gjør samarbeid nyttig og spennende – og ulikheter som åpner for nye perspektiver folkekirkene imellom. Konferansespråk er engelsk.

Norsk nettverksmøte for dialog

Mellomkirkelig råd arrangerer mandag 13. mars av den nordiske dialogkonferansen sitt årlige nettverksmøte for dialog med bispedømmene i Trondheim. Informasjon om de norske nettverksdagene går ut til bispedømmene og de som arbeider med tros- og livssynsdialog i Den norske kirke i disse dager. Vi oppfordrer norske nettverksdeltagere til å melde seg på den nordiske konferansen.