Søk om støtte: Aktiviteter for ukrainske flyktninger (restmidler)

Fellesråd og menighetsråd kan søke om støtte til frivillig arbeid for å inkludere nyankomne ukrainske flyktninger i lokalsamfunnet. Etter første tildelingsrunde i juli er det over en halv million kroner igjen. Frist for å søke er 6. september.

Inviter ukrainske flyktninger på aktiviteter! Foto: Ole Henrik Kongsvik / Den norske kirke

Bakgrunn for utlysningen

Kultur- og likestillingsdepartementet har tildelt Kirkerådet 2,5 millioner kroner. Disse pengene skal fordeles til den frivillige innsatsen for inkludering av nyankomne flyktninger fra Ukraina.

Les tilskuddsbrevet med retningslinjer fra Kultur- og likestillingsdepartementet her.

Restmidler

Tilskuddet ble første gang lyst ut i juni 2022. Da ble det delt ut i underkant av to millioner kroner. Derfor er det nå like over 500.000 kroner til utdeling.

Formål

Formålet er å sikre økonomisk støtte til frivillige organisasjoner som bidrar til inkludering og integrering gjennom å tilby aktiviteter, møteplasser og andre tilbud. Tiltakene skal omfatte aktiviteter for voksne og barn i mottak og i lokalsamfunnene.

Hvem kan søke?

Det etableres en søkbar tilskuddsordning for midlene. Tilskuddet skal gå til å styrke menigheters frivillige innsats i arbeidet med inkludering av nyankomne flyktninger fra Ukraina i lokalsamfunnet.

Det kan søkes direkte fra menighetsråd eller at menigheter søker via eget fellesråd.

De som fikk tilskudd i første tildeling kan søke på nytt i restmiddlene.

Hvordan søke?

Søknad om midler skal inneholde beskrivelse av aktivitet(-er), budsjett for aktivitet(-er), samt antall flyktninger kommunen skal bosette.

Fremfor å søke penger til ett enkelttiltak, bør det søkes om støtte til flere aktiviteter samlet.

Det er bare søknader som leveres på elektronisk skjema innen fristen som vil bli behandlet.

Søknadsskjema: https://forms.office.com/r/1HkHYxk6g2

Frister

Søknadsfristen er innen utgangen av tirsdag 6. september 2022.

Tildelingskriterier

Aktiviteter som det kan gis tilskudd til er:

• Møteplasser med språktrening og andre integreringstiltak
  • Måltidsfellesskap
  • Turgrupper som bidrar til mental helse og fysisk aktivitet
  • Aktiviteter og fellesskap for familier, barn og unge
  • Åpne kirker for lystenning, bønn, sjelesorg og samtale
  • Gudstjenestefeiring
  • Tilby kirkerom til ortodokse gudstjenester og samlinger
  • Fristille ansatte som ønsker det, og som har relevant språkkompetanse til arbeid med flyktningene

Fordeling av midlene gis iht. søknad. Minste søknadsbeløp er 10 000 kr.

Vilkår

Midlene skal benyttes i den frivillige- og ikke fortjenestebaserte virksomheten i menighetene. Midlene kan ikke brukes til ordinære driftsoppgaver, investeringer, avskrivninger og avdrag på lån.

Midlene skal benyttes innen utgangen av 2022.

Oppfølging og kontroll

Midlene skal inngå i menighetenes ordinære regnskaper og behandles i tråd med Forskrift om økonomiforvaltningen i sokn i Den norske kirke (Forskrift om økonomiforvaltningen i sokn i Den norske kirke - Lovdata), herunder §18. Vi ber om at tilskuddet i regnskapet benevnes «Tilskudd til aktiviteter for ukrainske flyktninger».

Kirkerådet ber i forbindelse med søknaden om navn og e-postadresse til kontaktperson for oppfølging av eventuelt tilgang på bilder fra aktivitetene.

Kirkerådet, Kultur- og likestillingsdepartementet, og Riksrevisjonen har adgang til å kontrollere bruken av midlene.

Ressurser i ressurbanken.no

På denne siden finner du ressurser til arbeidet med å inkludere flyktninger i lokalsamfunnet.