PKU - pastoralklinisk utdanning

MF lyser normalt ut PKU-studier i samarbeid med aktuelle kurssteder to ganger i året. Søknadsfrister til MF er 25. april og 25. oktober. Foran søknadsfristen 25. oktober 2024 lyses det ut PKU-emne ved Akershus universitetssykehus (A-hus) som vil gå høsten 2025 og våren 2026.

Foto: Torstein Kiserud

PKU – Akershus universitetssykehus (A-hus)  

Emnet går over seks ukesamlinger i studieåret 2025/2026. Høsten 2025 og våren 2026 arrangeres pastoralklinisk utdanning (PKU) ved Akershus universitetssykehus.

Tid
Fem kursdager i uke 38, 42, 45 og 48 i 2025 og 2 og 5 i 2026, til
sammen 30 kursdager. Det må påregnes minst 2 dager til for og
etterarbeid til hver kursuke og tid for individuelt prosessarbeid mellom kursukene.
Det tas forbehold om endring av kursuker før endelig opptak.

Kursavgift
kr 38.000,-  

Søknadsfrist
Merk at arbeidsgivere kan ha ulike og tidligere frister for kurs- og permisjonssøknad.
Frist til MF og kurssted 25. oktober 2024

Kursledelse
Sykehusprest Hilde Frøkedal, godkjent veilederkandidat i PKU                           

Sykehusprest/seksjonsleder Hilde Halsteinli Unsvåg sertifisert veileder i PKU

Praksis
I hjemmemenighet/egen stilling

Bolig                         
Det er for tiden dessverre ikke mulighet for leie av bolig tilknyttet studiestedet.

Adresse
Sykehusveien 25, Nordbyhagen, 1478 Lørenskog

Ved opptak vektlegges hensyn til sammensetning, variert progresjon, mangfold og læringsmiljø i kursgruppen, jf. emnebeskrivelse og opptakskriterier gjengitt i PKU-håndboken.

For mer informasjon: Hilde Halsteinli Unsvåg 679 64 303, e-post: hilde.halsteinli.unsvag@ahus.no  

 

Felles informasjon om PKU

Innhold

PKU er sjelesorgfaglig prosesslæring via praksis, refleksjon, teoretisk studium og veiledning. En vesentlig del av utdanningen er utøvende (klinisk) tjeneste. Utdanningen rettes spesielt mot prester og diakoner, men også andre kirkelige medarbeidere kan søke.

Studiepoeng 

PKU-emnene inngår med 20 studiepoeng i MFs videreutdanningsprogram Erfaringsbasert master i klinisk Sjelesorg. PKU501 kan også inngå med 20 stp. i videreutdanningsprogrammet Erfaringsbasert master i praktisk teologi.

Opptakskriterier

Opptak til PKU skjer på bakgrunn av:
- Utdanning
- Personlig egnethet vurdert ut fra opptaksintervju og søknadsskjema med vedlegg.

Utdanning
For opptak til PKU-emner gjelder følgende krav til utdanning:

Opptak til PKU-emner foretas av MF vitenskapelige høyskole i samarbeid med de institusjoner som er kurssted for PKU. Ved opptak til PKU-emner, gjelder Forskrift om opptak, studier og eksamen ved MF vitenskapelig høyskole § 6.2 og Forskrift om krav til mastergrad § 2 og 5.

I tillegg gjelder særlige faglige minstekrav:
- Minst 300 stp der sjelesorg inngår i utdanningen. Dette kan oppnås ved følgende utdanningsløp: Fullført cand.theol.grad inkludert praktikum, master i diakoni, master i teologi/kristendomskunnskap eller tilsvarende hvor det i eller utenfor graden inngår minimum 20 stp sjelesorg (1000-nivå eller høyere).
- To års yrkespraksis ved utdanningens oppstart, normalt fra kirkelig tjeneste. Opptakskomiteen vurderer hva som er relevant yrkespraksis.

Personlig egnethet
PKU-emnene har særskilte opptakskrav knyttet til personlig egnethet. Det kreves at man kan vise at man kan nyttiggjøre seg en prosessorientert / klinisk læringsmodell og vise at man har grunnleggende forutsetninger for å ta hånd om praksisinstitusjonenes konfidenter på en forsvarlig måte. Det forutsettes at søkeren behersker / forstår og kan gjøre seg forstått på norsk.
Forutsetningene over vil vurderes ut fra opplysningene i søknadskjema m/vedlegg og de tema som blir fokusert i opptaksintervju ved praksisinstitusjonen/kurssted.

Søknadsskjema med vedlegg
Utfylt søknadskjema med vedlegg fylles ut og sendes kurssted innen fristen. Veiledning for dette finner du i nedtrekksmenyen under.

Opptaksintervju
Dersom du oppfyller de formelle utdanningskravene vil du bli innkalt til et opptaksintervju ved praksisinstitusjonen/kurssted.

Når du søker om opptak til PKU, skal din søknad om permisjon/støtte være anbefalt av arbeidsgiver. Vi minner om at frist for søknad om støtte og permisjon til arbeidsgiver for ansatte i bispedømmene fortsatt er 15. mars.

Prioritering av søkere

PKU-emnene har normalt 5-7 kursplasser. Sammensetningen av læringsgruppen forutsetter et læringsmiljø som fremmer faglig og personlig vekst og dannelse. Et slikt miljø kjennetegnes av gjensidig tillit, respekt, åpenhet, utfordring, mangfold og kompleksitet.

Dersom det er flere søkere enn plasser, vil kvalifiserte søkere rangeres. Rangeringen gjøres på bakgrunn av en helhetlig vurdering der mangfold innad i gruppen og målsetningen om å tilby PKU til ulike grupper vektlegges. Følgende tas med i helhetsvurderingen:
- Deltakernes geografiske tilhørighet, samt stillingstype.
- Deltagernes sjelesørgeriske tjeneste
- Deltakerens motivasjon og personlig egnethet.
- Deltagernes aktuelle PKU-emne (PKU501/502/503).
- Kjønnsbalanse

Dersom det etter rangeringen fortsatt er flere søkere enn plasser, kan plassene tildeles etter
loddtrekning.

For mer informasjon, se PKU-håndbokens kapittel A1 og A6.

Hvordan søke opptak?

Send søknad til MFs EVU-web innen 25. oktober. Dette er etter at bispedømmeansatte har fått avklart søknad om permisjon/støtte hos biskop/REU. I søknad til EVU-web vil du bli bedt om å dokumentere din utdanning og yrkespraksis.
Du får kvittering på e-post. (Dersom du ikke mottar kvittering, sjekk spam-filteret i din e-postfunksjon).

Parallelt med dette, innen fristen den 25. oktober, må du sende søknad direkte til kursleder ved prioritert kurssted med kopi av kvittering fra MFs EVU-web og med vedleggene som er oppgitt nedenfor. Dette må postlegges innen 25. oktober.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Bispemøtet

Besøksadresse:
Kirkens Hus, Rådhusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:
Mandag-fredag
kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse:
Bispemøtet
Postboks 799 Sentrum
0106 Oslo

E-post: bispemotet@kirken.no
Tlf: 23 08 12 00

Telefontider:
Mandag-fredag
kl. 09.00-15.00

Ansvarlig redaktør
Emil Tan Engeset

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"