2015 - Kasualia og sjelesorg

Det teologiske Menighetsfakultetet tilbyr følgende prostibaserte kurs:

Kausalia og sjelesorg

Studiepoeng
10 stp

Våren 2016- høsten 2016

Kurset sikter mot å øke bevisstheten om de ritualforberedende samtalenes betydning og potensial i menighetens liv. Målet er både å gi impulser til en bedre samtalepraksis og utvikle læringsmiljøet i prostiet.

På hvilken måte forstår vi prestens arbeid som en ritualforberedende tjeneste? Er samtaler før dåp, vigsel og gravferd sjelesorgsamtaler? Hvordan kan disse samtalene befruktes av teori som beskriver menneskets livssyklus teologisk, psykologisk og eksistensielt?

Prostibasert
Kurset har prostiet som læringsarena, og innledes og avsluttes med en hel dag i prostiet, ledet av representanter for kursledelsen ved MF. De øvrige undervisningsdagene i prostiet skjer i 4-timerssamlinger (3 om våren og 3 om høsten), som ledes av lokale koordinatorer. Midtveis samles prostiene til en felles kurssamling (Gran 7.-10.juni 2016). Enkeltdeltakerene kan velge å gjennomføre kurset med eller uten studiepoeng. Alle leser ca. 300 sider litteratur. De som tar kurset med studiepoeng leser ca. 250 sider i tillegg.

Studiekrav

• Levere refleksjonsnotat som tematiserer arbeid med egen livssyklus og livsriter, etter nærmere beskrivelse. Omfang: (1200-1500 ord)
  • Levere et faglig essay som beskriver og drøfter en kasualiasamtale fra egen praksis, i lys av litteraturen i emnet (3000-4000 ord)
  • Oppfylle fremmøtekrav (75 %) på studiesamlingene

Arbeidsmengde/permisjonsbehov
Vi legger til grunn at prostilagssamlingene, og noe forarbeid og etterarbeid til disse, gjøres innen ordinær arbeidstid. Prost og lokallagsleder må i forbindelse med søknaden avklare hvor mye som må organiseres som studiepermisjon. 10 studiepoeng tilsvarer 6 ukers fullt arbeid.

Økonomi
Kursavgift kr 7500,- per deltaker. Dette inkluderer kost/losji på fellessamlingen i juni 2016, besøk i lokallag samt litteratur. Semesteravgift (550,-) er ikke inkl. Prost må videre beregne kostnader til lokallagsamlinger, transport t/r Gran samt transport for koordinatorene til forkurs på MF.

Kursavgiften kan om ønskelig fordeles på to budsjettår (2015/2016). Faktura sendes prostiet v/ prosten.

Søknad
Søknad skjer elektronisk gjennom www.kompetansekart.no. For spørsmål, kontakt faglig ansvarlig Sjur Isaksen (sjur.isaksen@mf.no tel: 22590628)
Søknadsfrist 15. september 2015.

Kontaktinformasjon for Bispemøtet

Besøksadresse:
Kirkens Hus, Rådhusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:
Mandag-fredag
kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse:
Bispemøtet
Postboks 799 Sentrum

E-post: bispemotet@kirken.no

Telefontider:
Mandag-fredag
kl. 09.00-15.00

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)