2014 - Mellom alter og orgel

Det teologiske Menighetsfakultet og Norges musikkhøgskole tilbyr i samarbeid med Presteforeningens fagråd for liturgikk (medlemmer fra Presteforeningen og Musikernes fellesorganisasjon):

Liturgisk videreutdanning for prester og kirkemusikere

Mellom alter og orgel: campus Majorstua

Studiepoeng:
10 stp

Periode:

Vår til høst 2015

Målgruppe:
Prester og kirkemusikere i Den norske kirke

Kursansvarlig
Universitetslektor Jan Terje Christoffersen (MF) og professor Karin Nelson (NMH) er faglig ansvarlige for kurset.  Norges Musikkhøgskole (NMH) er kursets sekretariat.

Målsetting
Kurset har som mål å inspirere til et godt og fungerende gudstjenestearbeid i lokalmenigheten. Deltakerne blir invitert til å arbeide med egne liturgiske ferdigheter, for å styrke sin kompetanse knyttet til egen praksis og fag. Målsettingen er å skape økt fortrolighet med de enkelte elementer i selve ordningen, samt åpne for refleksjon knyttet til liturgisk fornyelsesarbeid i alminnelighet.

Innhold og kurssamlinger
Kurset tar utgangspunkt i ny gudstjenesteordning og de muligheter som det musikalske og liturgiske mangfoldet åpner for, i spennet mellom tradisjon og nyskaping. Kurssamlingene vil særlig vektlegge gudstjenesten som framført handling og sanselig erfaring.

Kurset skal:

• bidra til å videreutvikle liturgiske ferdigheter som prest / kirkemusiker og gi rom for økt refleksjon rundt egen liturgisk identitet og uttrykk
  • gi økt kunnskap om arbeidet med liturgisk fornyelse i vår egen tid
  • bearbeide de første erfaringene med ny gudstjenesteordning, ny salmebok og ny gudstjenestemusikk
  • gi innspill til økt tverrfaglighet mellom prester og kantorer og styrke presters og kantorers kompetanse som ledere i et inkluderende og involverende gudstjenesteliv

Kurssamlingene legges til Oslo ved MF og NMH og strekker seg over én oval helg á 4 dager (fredag-mandag) pr semester. Disse søkes lagt til mars og oktober. Kurssamlingene vil inneholde foredrag, seminarer og gudstjenester, samt liturgiske øvelser med veiledning individuelt og i gruppe.

Litteratur

• Ca 600 sider litteratur (inkl musikalsk materiale) i løpet av kursperioden. .

Innleveringer

Før første samling - Refleksjonsnotat etter fastsatt mal: Redegjørelse for egen liturgisk identitet og uttrykk, samt hvordan man forbereder og utøver sine liturgiske oppgaver. Omfang: 1200-1500 ord.

Før andre samling - Refleksjonsnotat etter fastsatt mal: Analyse over forberedelse og gjennomføring av gudstjeneste i lokal menighet. Omfang 1200-1500 ord (og/eller CD eller DVD med beskrivelse, gjennomgang og analytiske kommentarer).

Avsluttende innlevering - Oppgave etter fastsatt mal: En drøfting med henvisning til litteraturen på emnet med fokus på egen læring gjennom kursforløpet.

Omfang: 2000 ord/alternativt kortere tekst kombinert med innsendt arrangement av liturgisk musikk eller egen komposisjon.

Tilpasning til 20 studiepoeng
Etter avtale med de kursansvarlige vil det være mulig å øke volumet i den avsluttende innlevering. Dette vil normalt utgjøre ca 8000 ord ekstra, alternativt noe kortere tekst kombinert med innsendt arrangement av liturgisk musikk eller egen komposisjon.

Fullført kurs vil da gi 20 stp.

Økonomi
Kursavgift er kr 12 000,-.
Dette inkluderer kompendium utarbeidet til kurset, all undervisning/veiledning, samt halvpensjon under de to fellessamlingene. Utgifter til reise og opphold i Oslo kommer i tillegg. Kursledelsen kan være behjelpelig med å foreslå overnattingssteder.

Søknadsprosedyre
Søknadsfrist er 15.9. 2014.
Uttak av permisjonsdager og tildeling av økonomisk støtte må avklares tjenestevei / med arbeidsgiver før kursplass kan tildeles. Kurset kan ta imot 25 deltakere. Fra kursledelsen anbefales det at alle kursdeltagerne får4 - 5 ukers studieperm ifm kurset.

Alle søkere skal registrere seg via elektronisk søknadsskjema ved Musikkhøgskolen.

Prester registrert i Kompetansekartet søker om anbefaling fra sin arbeidsgiver/REU gjennom dette.

Kirkemusikere kan søke støtte til kursavgiften hos FUM (Fagutvalget for kirkemusikk i KA-sektoren) For spørsmål: kontakt Marianne Eriksen, marianne.eriksen@ka.no  tlf 907 55 031.

Søknadsskjema for registrering ved Musikkhøgskolen finner du her (gjelder alle søkere). For spørsmål: kontakt Ase.K.Hjelen@nmh.no,  tlf 23 367154.

Øvrige spørsmål:
kan rettes til kurskoordinator Ragna Dahlen (PF) dahlen@prest.no, mobil 41684600.

Kontaktinformasjon for Bispemøtet

Besøksadresse:
Kirkens Hus, Rådhusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:
Mandag-fredag
kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse:
Bispemøtet
Postboks 799 Sentrum

E-post: bispemotet@kirken.no
Tlf: 23 08 12 00

Telefontider:
Mandag-fredag
kl. 09.00-15.00

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)