2015 - Ord blir kropp

Homiletikkurs inspirert av amerikansk prekenkultur. Prekenen som muntlig formidling og møte mellom mennesker.

Videreutdanningskurs i New York og Oslo i regi av Det praktisk-teologiske seminar og Det teologiske fakultet, våren og høsten 2016. Kurset gjennomføres i samarbeid med prester i tjeneste. 25 studieplasser.

Studiepoeng
20 stp

Innholdsskisse
For å nå tilhørerne, må prekenen må være bevisst sin karakter av muntlig formidling. Gudstjenestereformens vekt på involvering understreker behovet for at prekenen må være del av et virkelig møte mellom mennesker.

Kurset vil vise at denne utfordringen er forenlig med solid teologisk forankring av prekenen. Det vil fremme en prekenform som er lærd og kritisk, men samtidig enkel og treffende, og som kan være et konstruktivt bidrag til en ny folkekirkevirkelighet.

Derfor vil prekenens form ses i sammenheng med dens innhold. Vi vil hente inspirasjon fra predikanter og teologiske miljø i New York og fra nyere former for muntlig formidling og jobbe med bibeleksegese og dogmatiske motiv. Målet er å kommunisere teologi på en måte som er konkret og ikke lar de grunnleggende kristne motiver forsvinne i abstraksjoner.

Læringsmål

• Kunnskapsmål: Oppdatert kunnskap om nyere homiletisk teori, innsikt i muntlighetens betydning for utarbeidelsen av prekenens form og innhold
  • Ferdighetsmål: Kunne fremføre treffende og solide prekener muntlig
  • Holdningsmål: Forstå formidlingssituasjonens betydning for prekenforberedelsen

Organisering, arbeidsformer og evaluering
Kurset organiseres rundt to ukesamlinger. Den første finner sted i New York mars/april 2016, den andre finner sted i Oslo oktober 2016. Før, mellom og etter disse arbeider deltakerne med oppgaver knyttet til kurset.

Gjennom gudstjenestebesøk, foredrag og work shops gir uka i New York deltakerne et dypdykk i en prekenkultur hvor muntlig formidling står sterkt.

Gjennom arbeid med strategier for prekenforberedelse, teologisk refleksjon og prekenfremføring henter uka i Oslo disse perspektivene inn i vår norske sammenheng.

I begge ukene deltar man i praktiske øvelser og arbeider egne prekener. Man får også oppleve spennende muntlige kulturer (black preaching, poetry slam og rap). Lesepensum ca. 1500 sider. Mappeinnlevering med skriftlig evaluering.

Kursavgift: 32 000 kr.

Permisjon
10 – 12 uker anbefales

Arrangør og faglig ansvarlig
Faglig ansvarlig: Sivert Angel, Det praktisk-teologiske seminar (sivert.angel@teologi.uio.no), Carl Petter Oppsal, Kirkens bymisjon/Det teologiske fakultet.

Søknad
Søknad registreres på www.kompetansekart.no, her finnes også fyldigere beskrivelse av kurset.
Kopi av søknad sendes til Det teologiske fakultet.
Se fullstendig kursbeskrivelse på Det praktisk-teologiske seminars hjemmeside.

Kontaktinformasjon for Bispemøtet

Besøksadresse:
Kirkens Hus, Rådhusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:
Mandag-fredag
kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse:
Bispemøtet
Postboks 799 Sentrum

E-post: bispemotet@kirken.no

Telefontider:
Mandag-fredag
kl. 09.00-15.00

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)