Pastoralklinisk utdanning, 2018

MF lyser ut PKU-studier i samarbeid med Lovisenberg Diakonale Sykehus i Oslo og Feltprestkorpset. Søknadsfrist til biskop/arbeidsgiver er 15. september 2017.

Viktig informasjon som gjelder alle PKU-studier

Søknad

Etter at søknadsfunksjonen i Kompetansekartet er nedlagt, er det gjort endringer i søknadsprosedyrene:

• Parallelt med søknad på Søknadsweb, og innen fristen 15. november, sendes i tillegg eget utfylt søkadsskjema direkte til kursleder ved prioritert kurssted sammen med vedleggene som er oppgitt nedenfor. Dette skjemaet finnes her.

Mer informasjon om PKU og søknadsprosedyre fås ved henvendelse til kursstedet.

Innhold
PKU er sjelesorgfaglig prosesslæring via praksis, refleksjon, teoretisk studium og veiledning. En vesentlig del av utdanningen er utøvende (klinisk) tjeneste. Utdanningen rettes spesielt mot prester og diakoner, men også andre kirkelige medarbeidere kan søke. Opptak skjer på bakgrunn av søknad anbefalt av arbeidsgiver, innsendte vedlegg og opptaksintervju. Ved stor søkertilgang blir søkere i utøvende tjeneste normalt prioritert.

Mer om studiepoeng
PKU- emnene inngår med 20 studiepoeng i MFs videreutdanningsprogram Master i klinisk Sjelesorg, 120 stp. PKU 501 kan også inngå med 20 stp. i videreutdanningsprogrammet Erfaringsbasert master i praktisk teologi, 90 stp. Et 5stp. kortkurs i et aktuelt sjelesorgfaglig emne vil inngå i PKU kurset som et tillegg.

Vedlegg til søknad
Følgende vedlegg skal utarbeides og sendes kursstedet etter at arbeidsgiver har støttet søknaden fra sin side:

• Vedl. 1: En relativt fyldig livsbeskrivelse, inkl. redegjørelse for viktige hendelser og viktige relasjoner til mennesker som har betydd mye for søkeren. Til denne livsbeskrivelsen hører bl.a. redegjørelse for relasjoner i nærmeste familie, søkerens helse og religiøse utvikling (3-4 sider).
  • Vedl. 2: Kort beskrivelse av søkerens forhold til tjenesten som sjelesørger (2-3 sider).
  • Vedl 3: En beskrivelse av søkerens forståelse/ inntrykk av PKU og en personlig begrunnelse for søknaden (1-2 sider).
  • Vedl 4: Navn og telefonnummer på to referansepersoner.

I tillegg for søknader til PKU 2 og PKU 3 (MF 502 og 503):

• Vedl. 5: Kopier av tidligere PKU-evalueringer (kursleders og søkerens egne).
  • Vedl. 6: En kort vurdering av egen funksjon i tjenesten, i forhold til pastorallære og sjelesorg, der man også redegjør for den personlige og faglige vekst knyttet til PKU samt om forventninger og personlige mål for utdanningen (3-4 sider).

Kontaktinformasjon for Bispemøtet

Besøksadresse:
Kirkens Hus, Rådhusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:
Mandag-fredag
kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse:
Bispemøtet
Postboks 799 Sentrum

E-post: bispemotet@kirken.no
Tlf: 23 08 12 00

Telefontider:
Mandag-fredag
kl. 09.00-15.00

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)