Funksjonshemming og kirken
Funksjonshemming og kirken drøfter kirken som et sted for, med og av funksjonsevne. Hva betyr det å være skapt i Guds bilde? Hvordan skjer inkludering?
Kurset gir en innføring i grunnleggende teologiske refleksjoner om funksjonshemming. Fokus er også på praktisk-teologiske og diakonale problemstillinger knyttet til inkludering av mennesker med nedsatt funksjonsevne i kirken.
Deltagerne får en innføring i den historiske utviklingen av teologisk tenkning rundt funksjonshemming, fra Bibelens tekster, via diakonihistorien til framveksten av en funksjonshemmingsteologi i vår egen samtid, som vektlegger inkludering som diakonal tenkning og praksis.
I emnet inngår en samling, på campus eller i forbindelse med Hel-konferansen.
Emnebeskrivelse
Emnebeskrivelse for kurset finner du på VIDs hjemmeside - klikk her.
Hovedtemaer
- Tverrfaglige studier av funksjonshemming som fagfelt, med fokus på teologi og diakoni.
- Bibelske og kirke- og diakonihistoriske perspektiver på funksjonshemming.
- Praktisk-teologiske refleksjoner rundt inkludering av mennesker med nedsatt funksjonsevne i kirken.
- Problemstillinger knyttet til inkludering av mennesker med kognitive funksjonshemminger.
Studiet egner seg for prester, diakoner, trosopplærere og andre i kirkelige sammenhenger som har interesse for funksjonshemmingsteologi og religiøst medborgerskap, eller som arbeider med mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Forelesere
Anna Rebecca Solevåg, professor Det nye testamente.
Terese Bue Kessel, førsteamanuensis praktisk teologi.
Arbeids- og undervisningsformer
- Nettundervisning
- Undervisning og gruppearbeid på samlingen på campus e
- konferansen
- Logg
Datoen for samlingene blir kunngjort senere
Obligatoriske aktiviteter
- Delta på tre aktiviteter i en menighet/organisasjon som ve
- tilrettelegging for mennesker med nedsatt funksjonsevne
- Refleksjonsnotat
- Oppgave (2000 ord +/- 10%)
Se emnebeskrivelsen for mer informasjon om obligatoriske aktiviteter.
Eksamen
Hjemmeeksamen – én uke
Pensumlister
Kommer senere