Lærerike dager med europeiske kirker i Serbia

31. mai til 6. juni var Den norske kirke med på generalforsamlingen til KEK - Konferansen av Europeiske Kirker i Novi Sad, Serbia. – KEK er den bredest sammensatte økumeniske organisasjonen i Europa med 114 medlemskirker. Den setter fokus på hva det vil si å være kirke i Europa, sier leder i Mellomkirkelig råd, Kristine Sandmæl.

Kristine Sandmæl, leder i Mellomkirkelig råd ber fredsbønn langs Donau i Novi Sad, Serbia. (Foto: Albin Hillert/KEK)

Høydepunkter fra generalforsamlingen
– Søndagens deltakelse i gudstjenesten i den syrisk ortodokse katedralen er nok den opplevelsen som vil sitte lengst i. Jeg fikk sitte framme i koret, og har aldri før opplevd ortodoks liturgi på så nært hold. Det var en flott og interessant opplevelse, sier Kristine Sandmæl som også var leder for den norske delegasjonen under generalforsamlingen.

– Møtet med kristne fra store deler av Europa, samtalene i pausene og det lille innblikket vi fikk av hverandres tradisjon var fint. Det var flere gode hovedforedrag, men jeg vil trekke fram erkebiskop fra Svenska kyrkan Antje Jackeléns som en av de beste. Det var inspirerende og spennende, sier Sandmæl.

Biskop Atle Sommerfeldt og leder i MKR Kristine Sandmæl. (Foto: Albin Hillert/KEK)
Biskop i Borg Atle Sommerfeldt og leder i Mellomkirkelig råd, Kristine Sandmæl.
(Foto: Albin Hillert/KEK)

"You shall be my witnesses"
Hovedtema for generalforsamlingen var "Dere skal være mine vitner" med daglige temaer om rettferdighet, gjestfrihet, å vitne om Jesus, og håp.

Som delegater fra Den norske kirke deltok biskop i Borg Atle Sommerfeldt, Leder i Mellomkirkelig råd Kristine Sandmæl, Rådgiver i Kirkerådet, Andreas H. Aarflot og lek-representant Ingvill T. Plesner. Generalsekretær i Mellomkirkelig råd, Berit Hagen Agøy var med som rådgiver (les Agøys kronikk om KEKs generalforsamling) og seniorrådgiver i Mellomkirkelig råd, Beate Fagerli var ordfører for plenumssesjonene.

Generalsekretær Knut Refsdal representerte Norges kristne råd og Lemma Desta, også fra Norges kristne råd var med som leder for CCME - Churches’ Commission for Migrants in Europe.

Variert program
KEK valgte ny president, franske Christian Krieger og to nye visepresidenter i tillegg til nytt styre. Ny konstitusjon for KEK ble vedtatt. Det var 8 ulike seminarer med kirkefaglige temaer underveis i generalforsamlingen samt en rekke komiteer som jobbet utover kveldene etter plenumssesjonene. Biskop Atle Sommerfeldt var med i finanskomiteen med sin brede erfaring fra organisasjonsledelse. Blant foredragsholderne var blant annet erkebiskopen fra England, Justin Welby og patriarken fra den Serbisk-Ortodokse kirken,

Foto: Albin Hillert/KEK
Det var mye arbeid knyttet til det juridiske fagfeltet der rådgiver i Kirkerådet Andreas H. Aarflot (midten) bidro under hele generalforsamlingen.

Twitter: #cecassembly
Flere av delegatene fra Norge brukte Twitter aktivt under generalforsamlingen med emneknaggen #cecassembly. Se aktuelle tweets fra disse kirkeprofilene: @atlesommerfeldt, @sandmael og @berithagenagoy:

Erfaringsdeling fra Kirkerådets kommunikasjonsarbeid
Kommunikasjonsrådgiver i Kirkerådet, Miriam S. Follesø hadde ansvar for generalforsamlingens sosiale medier og delte erfaringer fra Kirkerådets arbeid med digital kommunikasjon gjennom et seminar der ungdomsdelegatene kom med innspill til arbeidet videre og hvordan fagfeltet kan videreutvikles i flere europeiske kirker.

Foto: Albin Hillert/KEK
Hvordan gjøre innholdet fra generalforsamlingen interessant for nye følgere på Facebook?

Kontaktinformasjon for Mellomkirkelig råd

Kirkens Hus Rådshusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:

Mandag-fredag kl. 09.00-15.30

Postadresse:

Mellomkirkelig råd

Postboks 799 Sentrum

E-post: post.kirkeradet@kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)