Kirken feirer Samefolkets dag

Samenes nasjonaldag 6. februar er en offisiell kirkelig merkedag. Alle menigheter i Den norske kirkes oppfordres til å markere dagen, enten i hovedgudstjenesten 7. februar eller på selve dagen.

Kirken feirer Samefolkets dag

Det finnes egne kollektbønner og tekster for dagen, og Samisk kirkeråd har laget en egen ressurs for markering av dagen.

Stadig flere synliggjør det samiske
Statistikk viser at praksisen med noe samiske innslag i gudstjenesten får stadig større utbredelse i Den norske kirke. – Vi håper dette fortsatt vil øke fram mot det store samiske 100-årsjubileet 6. februar neste år, sier generalsekretær i Samisk kirkeråd, Tore Johnsen. Da er det 100 år siden det første samiske landsmøtet.

Dagen kan enkelt markeres i alle menigheter. Det finnes tekster og ressurser på norsk, nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk. Ta det samiske folket med i forbønnen, bruk ett eller flere ledd på samisk eller finn samiske tekstlesere i egen menighet.

• Se materiell til Samefolkets dag 2016 her.

Kontaktinformasjon for Sámi girkoráđđi - Sáme girkoráde - Saemien gærhkoeraerie - Samisk kirkeråd

Besøksadresse:
Haakon VII gate 5
9011 Tromsø

Postadresse:
Samisk kirkeråd
Postboks 799 Sentrum
E-post: post.kirkeradet@kirken.no

kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)