Nordsamisk koralbokprosjekt er i gang

Koralbokprosjekt for Sálbmagirji og Sálbmagirji II er i gang. En koralbokkomité som ble utnevnt av Samisk kirkeråd i slutten av 2017 er kunstnerisk og faglig anvarlig for prosjektet.

F.v. Thröstur Eiriksson, Kristian Paulsen, generalsekretær i Samisk kirkeråd Risten Turi Aleksandersen, Ivar Jarle Eliassen, Johan Máhtte Skum og Bjørn Andor Drage

Koralbokkomiteen er kunstnerisk og faglig ansvarlig for prosjektet. Den utarbeider prinsipper for koralboka og skal gjennomgå og kvalitetssikre alle satser. Den avgjør hvem som skal skrive nye satser. Komiteen har formelt ansvar for å utarbeide endelig manus. Komiteen får også mandat til å utpeke ressurspersoner som kan bistå ved behov, samt oppnevning av referansegruppe. Komiteens medlemmer kan skrive satser både alene, og sammen som komite.

Komiteen består av

-Kristian Paulsen, kantor i Tromsøysund menighet, Tromsø domprosti
-Ivar Jarle Eliassen, rådgiver i Nord-Hålogaland bispedømme
-Johan Máhtte Skum, Samisk kirkeråd
-Bjørn Andor Drage, professor på UiT Norges arktiske universitet,
-Thröstur Eiriksson, professor Norges Musikkhøgskole

Første møte i koralbokkomiteen ble holdt i Tromsø 16. og 17. januar 2018.

Et av grunnprinsippene for skriving av satser til salmene er å ta utgangspunkt i den levende salmesangtradisjonen i nordsamisk språkområde. Prosjektet har som mål å blant annet skrive satsene med utgangspunkt i melodiene som allerede finnes, men som tilpasses salmesangtradisjonen. Et av grunnprinsippene til koralbokprosjektet er da at arbeidet og resultatet skal ha et ´innenfra-perspektiv´.

Det er heller ikke et selvfølge at "koralbok" vil være riktig benevnelse på boka, da det ikke blir en koralbok i tradisjonell forstand, men mer en ´satsbok´ eller ´ledsagerbok´. I koralboka vil det for eksempel forekomme en egen notelinje som angir melodien slik den synges så nøyaktig som mulig, i tillegg til en utskrevet sats til melodien.

Koralbokbokkomiteen legger vekt på de ulike melodivariantene som finnes til ulike salmer i Sálbmagirji og SálbmagirjiII, og at hver salmenoteres med flere alternative melodivarianter der det finnes.

Sálbmagirji er basert på Landstads reviderte salmebok (1926). Denne ble utgitt med den nyeste nordsamiske rettskrivingen i 1996. Noen år etter, i 2005, fikk Samisk kirkeråd utgitt Sálbmagirji II som et tillegg til Sálbmagirji. Til sammen har disse salmebøkene 771 salmenummer.

Prosjektet er delfinansiert av støtte fra Kulturrådet og Sametinget. Prosjektet ledes av Samisk kirkeråd.

Kontaktinformasjon for Sámi girkoráđđi - Sáme girkoráde - Saemien gærhkoeraerie - Samisk kirkeråd

Besøksadresse:
Haakon VII gate 5
9011 Tromsø

Postadresse:
Samisk kirkeråd
Postboks 799 Sentrum
E-post: post.kirkeradet@kirken.no

kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)