Skolegudstjeneste

Gudstjenester i samarbeid mellom skolen og kirken har lange tradisjoner i Norge. Den avtales mellom skolen og kirken og skolen inviteres til å delta i forberedelsene. Les mer om gjennomføring av skolegudstjenester her.

Ei jente tenner lys i adventskransen. Det er mange måter elever kan delta i på en skolegudstjeneste. (Foto: Bo Mathisen)

En skolegudstjeneste skal være noe annet enn en skoletime. En skolegudstjeneste er utøvelse av religiøs praksis, der det kirkelige og kristne uttrykk, form og innhold kommer til uttrykk.

Hvorfor skolegudstjenester?

Skolen skal gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og bidra til at hver elev kan ivareta og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap. Å delta på gudstjeneste eller andre tradisjonelle feiringer av høytider kan være en del av dette.

Skolegudstjeneste som feiring av en høytid er knyttet til Overordet del av læreplanverket.

Hvordan gjennomføres skolegudstjenester?

• En skolegudstjeneste er per definisjon trosutøvende og forkynnende. Dermed gis rett til fritak, og et likeverdig alternativ for elever som ikke ønsker å delta skal tilbys av skolen.
  • Kirken ønsker å involvere skolen i planleggingen og gjennomføringen av gudstjenesten.
  • Utdanningsdirektoratet (Udir) har en veiledning for skolegudstjenester som beskriver hvilke forutsetninger som må være på plass.

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings for this website / Location -> "Allow"