Fagdag om vold og overgrep i samiske miljøer

Vi må tørre å se det svarte både i oss selv og i andre, slik at vi kan oppdage når urett skjer. Slik at vi kan snakke om det. Slik at vi kan få høre historiene. Slik at vi kan lage trygge rom.

Hustavlene kan bestilles fra post@ressurssenteret.no

På fagdagen "Det har skjedd mitt barn - om seksuelle overgrep i Sápmi" i Karasjok 13.10.2020 fikk deltagerne både høre om og snakke sammen om vanskelige temaet. Tilstede var bl.a. diakoner, prester og kateketer, proster og kirkeverger, menighetssekretærer og kirketolker i Nord-Hålogaland bispedømme, samt organist og gravarbeider i den lokale menigheten. Noen fulgte forelesningene via Teams, dermed var det lett for ansatte i andre bispedømmer også å delta. Takket være dyktige teknikere ble dette gjennomførbart, selv da uforutsette problemer oppstod.

Eksempler på problemstillinger i kirkelig arbeidshverdag

Mia Ballovara delte erfaringer fra sitt arbeid som diakon. Det er viktig å være obs på at mange bærer med seg lidelser som angst og depresjon i kjølvannet av overgrepserfaring. Hun snakker om misbruk av tillitsmakt og om misbruk av tilgivelse. Hver gang du har med et annet menneske å gjøre, holder du noe av vedkommendes liv i din hånd (sitat av filosof og teolog Knud E. Løgstrup). Som kirkelig ansatte har vi en annen rolle enn det man har som behandler. Vi kan lytte til menneskers historier helt uavhengig av om de er klar til å be om hjelp eller ikke.

Karasjok kirke - Om å møte utsatte og pårørende - Foto Kirkelig ressurssenter.jpg

Møtet med utsatte og pårørende i samiske samfunn

Elisabeth Gerhardsen, psykolog i SANKS (Samisk nasjonal kompetansetjeneste – psykisk helsevern og rus), tematiserer det å snakke om det skammelige. Hun trekker fram utfordringer som den utsatte kan stå i, når det gjelder å fortelle om overgrepet: Vil den andre forstå? Finnes det hjelp å få? Hva skjer med ulike relasjoner i familien, slekta, nærmiljet? Vil jeg bli stigmatisert? Har jeg i det hele tatt ord for det som har skjedd?

Det er lettere å snakke med en som man vet kjenner samfunnet man er en del av. I gruppearbeid fikk deltakerne snakket om hvilke kunnskaper om samisk språk, kultur og samfunn som kirkelig ansatte trenger, og hvordan det i praksis kan synliggjøres for menighetsmedlemmene at man har denne kompetansen.

Karasjok kirke - Forellinger til hjelp for å forstå det å være menneske i møte med det som smerter - Foto Kirkelig ressurssenter.jpg

Vet är jag om du inte speglar mig?

Lovisa Mienna Sjöberg fra Sámi allaskuvla/Samisk høgskole snakket om det å være menneske i møte med det som smerter. Kirkens ansatte må være obs på kirkens tidligere rolle som statsbefestende institusjon. Hvordan kan man fortelle om det vanskelige, hvis man må legge fra seg morsmålet? Kirken har i mange tilfeller ikke evnet å romme de tunge erfaringene. Gamle stallofortellinger gjør oss oppmerksomme på antiidealer - hva som er ødeleggende for barna, for samfunnet. Stalloen er alt vi ikke vil være. Samtidig har vi alle en stállu i oss. Hun utfordret deltagerne til å snakke om hvordan samisk fortellertradisjon kan være til hjelp når vi møter vanskelige temaer som overgrep.

Arbeidsressurser og utdelingsmateriell

Kirkelig ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep hadde med ressurser til hjelp i arbeidet med både forebygging og avdekking av overgrep. Bøker, brosjyrer/hefter og kort kan bestilles fra post@ressurssenteret.no

Hustavle lulesamisk - Kirkelig ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep.jpg

Kort Kirkelig ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep.jpgHefte Kirkelig ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep.jpg

Menn blir også utsatt Kirkelig ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep.jpg

Kontaktinformasjon for Sámi girkoráđđi - Sáme girkoráde - Saemien gærhkoeraerie - Samisk kirkeråd

Besøksadresse:
Haakon VII gate 5
9011 Tromsø

Postadresse:
Samisk kirkeråd
Postboks 799 Sentrum
E-post: post.kirkeradet@kirken.no

kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings for this website / Location -> "Allow"