Del raust av den store gleden

Kan det bli for mye av det gode? Evangelium betyr «Godt nytt». Noe nytt har skjedd i vår tid, selv om det er over 2000 år siden. Det er like enestående som at verden ble skapt. Gud ble menneske.

Det startet med engelens ord: «Jeg kommer til dere med bud om en stor glede, en glede for hele folket». I Udland kirke henger en engleskare laget av menighetens førsteklassinger.

Noen har båret ordet om dette fram til oss. Det startet med engelens ord: «Jeg kommer til dere med bud om en stor glede, en glede for hele folket».

Evangelistene vil ikke være nøytrale, de vil påvirke til tro. Matteus kaller Jesusbarnet Immanuel, Gud med oss. I dette navnet ligger hele juleevangeliet, både sånn at Gud ER med oss, og at Gud er MED oss. Navnet blir en slags programerklæring. Gud sier: Nå er jeg med dere samme hva som skjer. Et ekko av disse ordene finner vi i dåps- eller misjonsbefalingen der Jesus sier: «Se, jeg er med dere alle dager.»

Dikteren Heinrich Böll var ingen kirkevenn, likevel sa han: «Jeg tror at en verden uten Kristus ville få selv ateistene til å lengte etter ham. Hvem andre kan slik som ham lokke fram det beste i oss: Omsorgen for det svake, troen på at det nytter, at det går an å begynne på nytt.»

«Verden var aldri helt forlatt», synger artister, skolebarn og menigheter i førjulstida. Takk Gud for det!

Bevegelsen startet med engelens ord «Jeg kommer til dere med bud om en stor glede». Nå beveger Ordet om gleden oss videre inn i mange spørsmål og ut i hverdagene. Hvordan lever vi evangeliet ut, hvordan deler vi tro?

Nei, det kan ikke bli for mye av det gode! Del raust av troen. Del raust av gleden. Det du gir, gjør deg rikere.

Med ønsker om en velsignet julehøytid!     

Anne Lise Ådnøy
Biskop

Biskop Anne Lise Ådnøy

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"