Si noe om Jesus!

Den 30. november slutter jeg som biskop. Dette er derfor min siste julehilsen i menighetsbladene i Bjørgvin. Da vil jeg si noe om Jesus. Jeg har sagt mye om mangt i de nesten 14 årene jeg har vært biskop. Men ingen ting har vært viktigere for meg enn å si noe om Jesus.

Den kjente svenske forfatteren Göran Tunström opplevde en gang at telefonen hos ham plutselig ringte svært sent en kveld. Det var en gammel venn som livet hadde kjørt over flere ganger. Han kjente seg totalt ferdig. Det eneste han orket å si var: Du må komme!

Tunström kom, og ble møtt av vennen som hang i dørkarmen med den ene hånda, mens den andre holdt fast på en whiskyflaske. Han så på Tunström med slitne øyne og fikk stammet fram: Du må si noe! Tunström svarte: Hva skal jeg si? Vennen sa: Jeg vet ikke. Men du er jo forfatter. Du må si noe.

Da datt det ut av Tunström: Skal jeg si noe om Jesus? Ja, sa vennen. Gjør det! Si noe om Jesus! Så begynte han å gråte.  Tunström gjorde som han ble bedt om. Han satte seg ned sammen med vennen, og begynte å snakke om Jesus.

Jeg forstår dette utbruddet: – Si noe om Jesus! Hvis jeg kommer dit at alt raser rundt meg, slik det var for mannen i denne fortellingen, da vil jeg høre om Jesus. Da vil jeg høre om han som er sentrum i julefeiringen. Han som kom fra Gud, men som søkte seg nedover og landet på strå i Betlehem. Han som i alt han gjorde viste en særlig omsorg for dem som slet med å komme gjennom dagene, og dem som stod på siden av det gode selskap.

Når vi leser de fire evangeliene i Bibelen, ser vi at Jesus er barmhjertig og full av omsorg. Et sted står det: «Da Jesus så folkemengdene, fikk han inderlig medfølelse med dem, for de var forkomne og hjelpeløse, som sauer uten gjeter.» Ordene som her er oversatt med «han fikk inderlig medfølelse med dem», betyr direkte oversatt: «hans indre kom i bevegelse på grunn av dem». Menneskers nød beveger Jesus.

På veien ut av Bjørgvin og tilbake til Ås der jeg kom fra, spør jeg meg selv: Hva fikk jeg gjort som biskop? Mest av alt håper jeg at jeg som Tunström har fått sagt noe om Jesus, om hans kjærlighet til oss. At jeg har bidratt til å styrke troen på ham som både er Guds sønn og samtidig menneskevennen, og som er fylt av inderlig medfølelse med alle.

Takk for meg! Det har vært en festreise å være biskop i Bjørgvin. Jeg ønsker dere alle en gledelig jul og Gud velsignelse!

Halvor Nordhaug

Kontaktinformasjon for Aurland kyrkjelege fellesråd