Midtøstenforum

I samarbeid med GodGave.no inviterer Uranienborg menighet til Midtøstenforum. Kveldene innledes med foredrag. Deretter åpnes det for spørsmål og samtale. Arrangementene er gratis.

Midtøstenforum

Datoer og program for våren:

Torsdag 14. mars kl. 19.00 i Krypten (inngang fra Skovveien):
Palle Ydstebø: «Rettferdig krig og militær strategi – er det mulig?»

Kveldens foredragsholder, Palle Ydstebø, er norsk offiser og sjef for seksjon landmakt ved Krigsskolen. Ydstebø har variert tjeneste fra Luftforsvaret, Ingeniørvåpenet, Hærstaben, Etterretningstjenesten og Forsvarets stabsskole. Hans kompetansefelt inkluderer krigshistorie, strategi, operasjonskunst, doktriner og landmakt generelt og i Russland og Nord-Korea og Israel. Ydstebø har siden Russlands invasjon av Ukraina i 2022 vært en flittig brukt militær ekspert i media. I mars 2023 mottok han Hærens fortjenestemedalje.

Torsdag 18. april kl. 19.00 i Krypten (inngang fra Skovveien):
Nadim Khoury: «Palestine and freedom of speech in western states»

Kveldens foredragsholder, Nadim Khoury, er født og oppvokst i Betlehem. Han er statsviter, filosof og førsteamanuensis i internasjonal politikk ved Høgskolen i Innlandet. Khoury har forsket på konflikten i Midtøsten i mange år, blant annet om identitet og den kollektive hukommelsen på begge sider. Han har spesielt interessert seg for hvordan forståelse av motpartens lidelse kan være med å legge grunnlaget for en varig og rettferdig fred. Foredraget vil være på engelsk.

Kontaktinformasjon for Uranienborg menighet

Uranienborg kirke ligger på Uranienborghøyden rett bak Slottet. Ta 11-trikken fra Majorstua eller Kjelsås og gå av på Briskeby. Kirken ligger rett ved skolen.

Gavebidrag til menighetens arbeid:
Orgnr. 971.514.361
Kontonummer: 1600.21.66066