Åndelig veiledning

TEOL370 NLA Høgskolen

Innledning

Åndelig veiledning ble initiert av Bjørgvin bispedømme og er blitt utviklet og gjennomført sammen med NLA Høgskolen én gang tidligere.

Emnet har som mål å gi en grundig innføring i åndelig veiledning slik den kommer til uttrykk i den kristne tradisjonen. Den ignatianske veiledningstradisjonen, som har fått stor utbredelse i Vesten i nyere tid, er sentral i dette kurset. Tradisjonen fokuserer på kommunikasjonen mellom Gud og den troende og bruker bibeltekster aktivt. En ønsker også å gi kunnskap om hvordan psykologiske faktorer kan påvirke vårt forhold til tro og spiritualitet.

Deltakerne i emnet deltar på to kursuker mandag-fredag med felles undervisning og veiledning individuelt og i grupper. Dagene rammes inn av morgen- og kveldsbønn i tidebønnstradisjonen. Stillhet og samtale, personlig danning og faglig refleksjon rundt åndelig veiledning går hånd-i-hånd på disse samlingene.

Datoer vårsemesteret 2024

Kursukene holdes i hos St. Josephssøstrene på Grefsen i Oslo mandag 8. - fredag 12.januar og mandag 27. – fredag 31.mai, høyst sannsynlig på Utstein pilegrimsgard ved Utstein kloster nord for Stavanger. Deltagelse (minst 80 %) er obligatorisk.

Vurderingsform

Vurderingsform er to skriftlige refleksjonsnotater (1000-1500 ord) knyttet til studieukene og et avsluttende essay på ca. 5000 ord, vurdert til bestått/ikke bestått.

For flere detaljer om opplegg, forventet læringsutbytte og vurderingsform, se emnebeskrivelse på NLA Høgskolens hjemmeside her.

Økonomi

Forventet kostnad for kost/losji i kursukene ca. 10 000,- pr. pers. Endelig pris vil bli kommunisert før 15.sept.

Øvrige utgifter: reise til kursuker, ev. innkjøp av litteratur og studieavgift til NLA Høgskolen (kr 3900,- for ett semester).

Kontakt

Ved spørsmål kontakt faglig leder May Bente Stuart Matre tlf. 916 45 045 eller emneansvarlig NLA Høgskolen Peder K. Solberg tlf. 481 26 997.

Kontaktinformasjon for Bispemøtet

Besøksadresse:
Kirkens Hus, Rådhusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:
Mandag-fredag
kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse:
Bispemøtet
Postboks 799 Sentrum

E-post: bispemotet@kirken.no
Tlf: 23 08 12 00

Telefontider:
Mandag-fredag
kl. 09.00-15.00

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)